Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Matematik i fagdidaktisk perspektiv I ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatniveau
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Tirsdage kl. 11-15 og Fredage kl. 11-15
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 32324

Formål

Læringsmål:

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • demonstrere overblik over og indsigt i udvalgte dele af stofområderne: sandsynlighedsregning, statistik og reel analyse af funktioner af flere variable.

demonstrere besiddelse af udvalgte faglige kompetencer, herunder:

  • problembehandlingskompetence: formulere og løse matematiske problemer og vurdere andres matematiske problembehandling.
  • modelleringskompetence: gennemføre og vurdere alle dele af en matematisk modelleringsproces
  • analysere og diskutere stofområderne og de faglige kompetencer i et fagdidaktisk perspektiv.

Indhold

  • Matematisk problembehandlings- og modelleringskompetence.
  • Tilfældigheds- og sandsynlighedsbegrebet, udvalgte standardfordelinger for stokastiske variable; statistik, herunder parameterestimation og hypotesetestning; klassisk reel analyse af funktioner af flere variable, differentialligninger.
  • Fagdidaktiske perspektiver på disse matematiske kompetencer og stofområder.
  • Et regneark og et gennemgående værktøjsprogram.

Undervisningplan

Undervisningsplan i pdf

Faglige forudsætninger

Se studieordningen

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

Et kursus, der afvikles som en vekselvirkning mellem foredrag, gruppearbejde og fælles diskussioner. Parallelt hermed gennemføres et vejledt, studenterstyret projektarbejde med fokus på udvikling af matematisk modelleringskompetence og fagdidaktisk perspektivering heraf.

Dansk - der kan forekomme undervisningsgange på engelsk

Litteratur

Se undervisningsplanen

Bedømmelse

Kombineret skriftlig og mundtlig, med fremlæggelse af 45 min. incl votering.

Bemærkning:
I modul 2 foretages intern godkendelse af individuel eller gruppevis besvarelse af 3-5 opgaver af forskellig karakter, stillet efter nærmere angivelse i undervisningsplanen og besvaret inden for angivne frister i løbet af studieforløbet.

En af disse opgaver er at udarbejde et udkast til en projektrapport som dokumenterer udbyttet af det til modulet knyttede projektarbejde. Disse godkendte opgavebesvarelser udgør tilsammen en portefølje, som i en gennemskrevet version afleveres til Uddannelseskontoret indenfor de herfra udmeldte frister. Dette er forudsætningen for at kunne gå til individuel mundtlig eksamen af maksimalt 45 minutters varighed inklusive votering.

Den mundtlige eksamination tager udgangspunkt i projektrapporten, som ikke må overstige 20 normalsider (max. 48.000 anslag), men inddrager i øvrigt den samlede opgaveportefølje.

Bedømmelse sker på grundlag af en vurdering af projektrapporten og den studerendes individuelle mundtlige præstation ved eksaminationen.

Der anvendes ekstern censur og bedømmelsen følger 7-trinsskalaen.