Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Musikfagets didaktik og musikpædagogikkens idéhistorie ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Mandage kl. 14.15-17.00 Følgende datoer: 5/9, 12/9, 19/9, 26/9, 3/10, 10/10, 24/10, 31/10, 7/11, 14/11, 21/11.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 32410

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • demonstrere indsigt i centrale almendidaktiske og musikdidaktiske begreber og teorier,
  • analysere relationer mellem basisfag og undervisningsfag generelt og på musikområdet,
  • analysere og vurdere musikdidaktiske positioner og konceptioner, herunder i relation til musiksyn og fagsyn,
  • demonstrere overblik over musikundervisningens og musikopdragelsens idéhistorie,
  • demonstrere overblik over musikundervisningens og -uddannelsens overordnede struktur i Danmark og mindst ét andet land,
  • analysere og vurdere læreplaner for musik som undervisningsfag/uddannelsesfag i mindst to institutionelle sammenhænge (fx grundskole, gymnasium, musikskole, musikkonservatorium, lærerseminarium, universitet).

Indhold

 

  • Centrale almendidaktiske og fagdidaktiske/musikdidaktiske begreber og teorier,
  • musikundervisningens og musikopdragelsens begrundelser og funktioner i forhold til forskellige almene dannelsesforestillinger,
  • musikundervisningens indholds- og metodeproblematik i historisk og systematisk belysning,
  • musikundervisningens og -uddannelsens institutionalisering,
  • områder af den vesterlandske musikpædagogiks historie med særligt henblik på det idémæssige og didaktiske grundlag.

 

Undervisningsplan

Undervisningsplan i pdf

Faglige forudsætninger

se studieordningens bestemmelser

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset tilrettelægges som en kombination af forelæsninger, seminarer, diskussionsoplæg, projektfremlæggelse og -drøftelse, gruppevejledning og individuel vejledning.

dansk

Litteratur

Se undervisningsplan

Bedømmelse

Individuel, kombineret skriftlig og mundtlig, selvvalgt emne, 45 min fremlæggelse inkl. votering.
Bemærkning
En mundtlig eksamen på baggrund af en individuel, skriftlig opgave af et omfang på mellem 15 og 20 normalsider (mellem 36.000 og 48.000 anslag).

Eksaminationstiden er 45 minutter inklusiv votering. Bedømmelse sker på grundlag af en samlet vurdering af den skriftlige opgave og den studerendes mundtlige præstation ved eksamen.

Gruppe, kombineret skriftlig og mundtlig, selvvalgt emne, 45 min fremlæggelse inkl. votering. 
Bemærkning
En individuel mundtlig eksamen på baggrund af en skriftlig opgave, der kan besvares af en gruppe bestående af max. tre studerende.

Besvares opgaven af en gruppe bestående af to studerende er omfanget mellem 20 og 25 normalsider (mellem 48.000 og 60.000 anslag). Besvares opgaven af en gruppe bestående af tre studerende er omfanget mellem 25 og 30 normalsider (mellem 60.000 og 72.000 anslag). 

Eksaminationstiden er 45 minutter for hver eksaminand inklusiv votering. Bedømmelse sker på grundlag af en samlet vurdering af den skriftlige opgave og den studerendes individuelle mundtlige præstation ved eksamen.