Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Musikpædagogiske problemstillinger i musikpædagogisk praksis ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efteråret
  • Timer per uge: Wednesdays 10am -1pm
  • Deltagerbegrænsning: ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 32411

Formål

Den studerende skal kunne:

  • analysere og vurdere musikpædagogisk praksis gennem observation
  • formulere, analysere og diskutere musikpædagogiske problemstillinger på et videnskabeligt grundlag forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag
  • gennemføre et empirisk projektarbejde vedrørende en musikalsk instruktionssituation fra selvvalgt praksisfelt (f.eks. instrumentalundervisning, kordirektion, rytmisk sammenspil eller skoleundervisning).

Indhold

Undervisningen foregår som holdundervisning med tilhørende vejledning af grupper og individuelle studerende. Forløbet består af et projektorienteret undervisnings- og vejledningsforløb, som introducerer til metoder til observation af og refleksion over musikpædagogisk praksis; som diskuterer relevante problemstillinger; som giver rum for udveksling af erfaringer, og som vejleder i udformning og gennemførelse af projektet.

Praksisfelt: Det forudsættes, at den studerende sideløbende deltager i et musikalsk praksisfelt efter eget valg. Arbejdet i praksisfeltet danner grundlag for indsamling af empiri, som skal bruges i projektarbejdet. Praksisfeltet skal indeholde en musikalsk instruktionssituation i bred forstand, hvor den studerende har mulighed for enten selv at instruere eller at iagttage andres instruktion. Gennem valget af praksisfelt har man mulighed for at præge sin uddannelse i retning af sine primære interesseområder. Eksempler på praksisfelter er f.eks. instrumentalundervisning, kordirektion, rytmisk sammenspil eller skoleundervisning.

 

Undervisningsplan

Tilgængelig i Juli

Faglige forudsætninger

Se studieordningen

Underviser

Module coordinator Kirsten Fink Jensen ( kirstenf@dpu.dk )

Undervisnings- og arbejdsform

NB: Faget læses på Københavns Universitet. Der meldes til undervisning og til eksamen på Københavns Universitet. 

Undervisningen foregår som holdundervisning med tilhørende vejledning af grupper og individuelle studerende.

Dansk

Litteratur

Se undervisningsplanen

Bedømmelse

Individielt, kombineret skriftlig og mundtlig, selvvalgt emne, fremlæggelse 30 min. inkl. votering.
Bemærkning
Fri, individuel, skriftlig hjemmeopgave (projektrapport) med efterfølgende bunden mundtlig dialog uden forberedelse. Den mundtlige eksamination er en bunden dialog, indledt og disponeret af eksaminator på grundlag af projektrapporten.

Rapportens omfang udgør 25-30 normalsider, når den er udarbejdet af én studerende.

Den mundtlige eksamination varer inkl. votering 30 min.

Dette modul læses i henhold til Samarbejdsaftale mellem Københavns Universitet og DPU ved afdelingen for Musikvidenskab, Københavns Universitet. Eksamen aflægges i henhold til bestemmelserne i studieordningen for kandidatuddannelsen i musikvidenskab.

Gruppe, kombineret skriftlig og mundtlig, selvvalgt emne, fremlæggelse 30 min. inkl. votering.'
Bemærkning
Fri, skriftlig hjemmeopgave (projektrapport) udarbejdet af en gruppe bestående af max. fem studerende med efterfølgende individuel mundtlig dialog uden forberedelse. Den mundtlige eksamination er en bunden dialog, indledt og disponeret af eksaminator på grundlag af projektrapporten.

Hvis flere studerende skriver sammen, skal hver enkelt deltagers bidrag være en afrundet helhed, der er identificeret og kan bedømmes for sig. Deltagernes fællesbidrag må ikke overstige 50% af den samlede projektrapport.

Rapportens omfang udgør 30-35 normalsider, når den er udarbejdet af to studerende.

Rapportens omfang udgør 35-45 normalsider, når den er udarbejdet af tre studerende.

Rapportens omfang udgør 45-55 normalsider, når den er udarbejdet af fire studerende.

Rapportens omfang udgør 55-65 normalsider, når den er udarbejdet af fem studerende.