Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Brugsdesign ( efterår 2011 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer og 2 øvelsestimer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 29897

Formål

Studieordningen for bacheloruddannelsen Digital design er under revision. Endelige udbud publiceres i kursuskataloget.

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af grundlæggende viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Materialekendskab
  • Scripting & interaktion
  • Designteknik og -metode
  • Digitale mediers æstetik
  • Interaktionsdesign

Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:

Målet med designprojekterne er, at grunddisciplinerne, design og æstetik skal mødes i en praksis, der dels sætter den studerende i stand til at omsætte sin viden til et konkret æstetisk/oplevelsesbaseret IT-design og dels sætter den studerende i stand til at reflektere over problemstillinger, der vedrører æstetik (æstetisk erfaring) og digitale designprocesser.

Sigtet med designprojekterne er således:

  • At den studerende kan forstå og reflektere over digitale udtryk, deres sprog og materiale og relatere det til en designproces.
  • At den studerende kan designe og udarbejde et færdigt digitalt, æstetisk/oplevelsesbaseret IT-produkt.
  • At den studerende kan arbejde sammen med andre i en kreativ ITdesignsproces, selvstændigt bidrage til processen og forstå, hvordan den enkelte bidrager til helheden i en designproces.
  • At den studerende kan analysere og løse problemstillinger vedrørende oplevelsesbaseret, æstetisk IT såvel selvstændigt som en del af et designteam.
  • At den studerende bliver en konstruerende teoretiker, dvs. gennem sin praksis kan analysere faglige problemstillinger vedrørende oplevelsesorienteret og æstetisk interaktionsdesign i en digital-kulturel kontekst. Den studerende kan således gennem sin praksis teoretisk reflektere over den æstetiske erfaringsdannelse i digitalt oplevelsesdesign, digital kultur og kreative designprocesser.
  • At den studerende bliver reflekterende praktiker, dvs. kan løse opgaver i konkrete problemstillinger og lade sin viden om sansebaseret, oplevelsesorienteret og æstetisk
    interaktionsdesign afspejle sig i en praksis. Den studerende kan således anvende sin viden om æstetisk erfaringsdannelse i digitalt oplevelsesdesign, digital kultur og kreative designprocesser til et konkret produkt, der reflekterer den studerendes indsigt.

Indhold

De studerende skal i grupper og under vejledning designe og producere et digitalt produkt tilpasset en konkret brugssituation. I designprojektet undervises den studerende i grundlæggende designmetoder og materialekendskab. Den studerende præsenteres for designmetoder og -
teknikker, som gennem et praktisk designprojekt afprøves i en kontekst. Den studerende undervises i at kunne redigere i og reflektere over materialet (eksempelvis lyd, billede, levende billeder, papir, farver) som designredskab og udtryksmiddel.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • evner at analysere og reflektere over et udvalgt genstandsområde i en brugssituation, relateret til det æstetiske/oplevelsesbaserede aspekt
  • evner at designe og producere et IT-produkt, der imødekommer et oplevelsesaspekt i en brugssituation og reflektere over det anvendte materiales betydning for proces og udtryk.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Lone Kofoed Hansen og Ole Sejer Iversen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen vil foregå som et samspil mellem projektarbejde, forelæsninger, seminarer og vejledning.

Litteratur

Sturken, Marita, and Lisa Cartwright. Practices of Looking : An  

Introduction to Visual Culture. Oxford: Oxford University Press, 2001.  

ISBN: 0198742711.

 

Norman, Donald A. The Design of Everyday Things. New York: Basic  

Books, 2002 [1988]. ISBN: 0-465-06710-7.

 

Arnheim, Rudolph. Art and Visual Perception a Psychology of the  

Creative Eye. New ed. Berkeley, Calif.: University of California  

Press, 1974. pp. 1-26 (kapitlet Balance)

 

Barnard, Malcolm. Fashion as Communication. 2nd ed. London: Routledge,  

2002. pp. 27-33 + 72-101

 

Dondis, Donis A. A Primer of Visual Literacy. Cambridge, Mass.,: MIT  

Press, 1973. pp. 1-19

 

Flusser, Vilem. "On the Word Design: An Etymological Essay." Design  

Issues 11, no. 3, 1995. pp. 50-53.

 

Grudin, J. The Computer Reaches Out: The Historical continuity of  

Interface Design,in proceedings of the Computer-Human Interaction  

Conference, 1990. pp. 261-268

 

Kandinsky, Wassily. Point and Line to Plane. New York: Dover  

Publications, 1979. pp. 25-55

 

Lewis, C. Wharton, C. Cognitive Walkthrough, in Handbook of Human  

Computer Interaction, Second, Completely revised edition M. Helander,  

T.K. Landauer, P Prabhu (eds.) Elsevier Science B.V. 1997.

 

Studieordning og bedømmelse

Grundfaget i digital design

  • Hj.opg. + praktisk ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i digitalt design

  • Hj.opg. + praktisk ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i digitalt design - IT, æstetik og interaktion

  • Hj.opg. + praktisk ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøven kan aflægges på en af følgende måder:

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75 % tilstedevær samt aflevering af mindre opgaver og et færdigt digitalt produkt i en form, der kan dokumenteres) afleverer de studerende en gruppeportefølje af forløbets øvelser og produktion. Omfanget er 10-12 sider pr. studerende. Gruppeporteføljen og produktet danner udgangspunkt for en individuel mundtlig eksamen.

Prøveform : Skriftlig, praktisk og mundtlig prøve.
Varighed : 30 min.
Censur og bedømmelse : Intern, 7-skala
Vægtning : 20 ECTS-point.

b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden skriftlig hjemmeopgave samt et digitalt produkt i en form, der kan dokumenteres.Omfanget af opgaven er 15-20 sider.

Prøveform : Bunden, skriftlig hjemmeopgave samt praktisk prøve.
Varighed : 7 dage.
Censur og bedømmelse : Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning : 10 ECTS-point.