[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Studieordningen for bacheloruddannelsen Digital design er under revision. Endelige udbud publiceres i kursuskataloget.
De studerende skal opnå kvalifikationer i form af grundlæggende viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:
Målet med designprojekterne er, at grunddisciplinerne, design og æstetik skal mødes i en praksis, der dels sætter den studerende i stand til at omsætte sin viden til et konkret æstetisk/oplevelsesbaseret IT-design og dels sætter den studerende i stand til at reflektere over problemstillinger, der vedrører æstetik (æstetisk erfaring) og digitale designprocesser.
Sigtet med designprojekterne er således:
De studerende skal i grupper og under vejledning designe og producere et digitalt produkt tilpasset en konkret brugssituation. I designprojektet undervises den studerende i grundlæggende designmetoder og materialekendskab. Den studerende præsenteres for designmetoder og -
teknikker, som gennem et praktisk designprojekt afprøves i en kontekst. Den studerende undervises i at kunne redigere i og reflektere over materialet (eksempelvis lyd, billede, levende billeder, papir, farver) som designredskab og udtryksmiddel.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Ingen
Lone Kofoed Hansen og Ole Sejer Iversen
Undervisningen vil foregå som et samspil mellem projektarbejde, forelæsninger, seminarer og vejledning.
Sturken, Marita, and Lisa Cartwright. Practices of Looking : An
Introduction to Visual Culture. Oxford: Oxford University Press, 2001.
ISBN: 0198742711.
Norman, Donald A. The Design of Everyday Things. New York: Basic
Books, 2002 [1988]. ISBN: 0-465-06710-7.
Arnheim, Rudolph. Art and Visual Perception a Psychology of the
Creative Eye. New ed. Berkeley, Calif.: University of California
Press, 1974. pp. 1-26 (kapitlet Balance)
Barnard, Malcolm. Fashion as Communication. 2nd ed. London: Routledge,
2002. pp. 27-33 + 72-101
Dondis, Donis A. A Primer of Visual Literacy. Cambridge, Mass.,: MIT
Press, 1973. pp. 1-19
Flusser, Vilem. "On the Word Design: An Etymological Essay." Design
Issues 11, no. 3, 1995. pp. 50-53.
Grudin, J. The Computer Reaches Out: The Historical continuity of
Interface Design,in proceedings of the Computer-Human Interaction
Conference, 1990. pp. 261-268
Kandinsky, Wassily. Point and Line to Plane. New York: Dover
Publications, 1979. pp. 25-55
Lewis, C. Wharton, C. Cognitive Walkthrough, in Handbook of Human
Computer Interaction, Second, Completely revised edition M. Helander,
T.K. Landauer, P Prabhu (eds.) Elsevier Science B.V. 1997.
Prøven kan aflægges på en af følgende måder:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75 % tilstedevær samt aflevering af mindre opgaver og et færdigt digitalt produkt i en form, der kan dokumenteres) afleverer de studerende en gruppeportefølje af forløbets øvelser og produktion. Omfanget er 10-12 sider pr. studerende. Gruppeporteføljen og produktet danner udgangspunkt for en individuel mundtlig eksamen.
Prøveform
: Skriftlig, praktisk og mundtlig prøve.
Varighed
: 30 min.
Censur og bedømmelse
: Intern, 7-skala
Vægtning
: 20 ECTS-point.
b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden skriftlig hjemmeopgave samt et digitalt produkt i en form, der kan dokumenteres.Omfanget af opgaven er 15-20 sider.
Prøveform
: Bunden, skriftlig hjemmeopgave samt praktisk prøve.
Varighed
: 7 dage.
Censur og bedømmelse
: Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning
: 10 ECTS-point.