[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Studieordningen for bacheloruddannelsen Digital design er under revision. Endelige udbud publiceres i kursuskataloget.
De studerende skal opnå kvalifikationer i form af grundlæggende viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:
Der arbejdes med teori, metoder og teknikker med hovedvægt på en eksperimentel tilgang til designprocessen. Omdrejningspunktet er en brugs og kontekstorienteret tilgang til design. Det tematiseres, hvorledes valget og tilrettelæggelsen af den enkelte designaktivitet afhænger af den
situation, der designes i/til. Endvidere tematiseres det, hvorledes der etableres en designproces hvor fremdriften sikres gennem arbejde med udarbejdelse af designmateriale (mock-ups, scenarier, prototyper, etc.) og hvordan disse kan anvendes som udgangspunkt for designkollaboration designere og brugere imellem.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Ingen
Ole Sejer Iversen
Undervisning veksler mellem forelæsninger, tutorials, øvelser og diskussion.
BOG: Löwgren, J. & Stolterman, E. (2004) Thoughtful Interaction Design, The MIT press, Massachusetts,
1. Andersen, N.E. m.fl. (1986): Teknisk Forlag, 1986, (s.41-65)
2. Blomberg, J. & Kensing, F. (1998): Participatory Design: Issues and Concerns in Journal of Computer Supported Cooperative Work, vol 7, n. 3-4, (pp 167 – 185)
3. Bansler, J. (1989): System Development Research in Scandinavia, in Scandinavian Journal of Information Systems, vol 1., august 1989, pp.3-20
4. Blomberg, Jeanette et. al.: Ethnographic Field Methods and Their Relation to Design, Schuler & Namioka (eds.): Participartory Design: Principles and
Practices, LEA, 1993, (pp. 123 – 154)
5. Brandt, E., Grunnet, C., 2000. Evoking the future: drama and props in user centered deign. In: Proceedings of the Participatory Design Conference
New York CPSR, pp. 11-20.
a) Hvis den studerende aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende har fulgt undervisningen (75 % tilstedevær) samt afleveret mindre opgaver i forløbet (f.eks. mundtlige oplæg, mindre skriftlige redegørelser o.l.), er prøven en fri hjemmeopgave.
Prøveform
: Fri, skriftlig hjemmeopgave.
Omfang
: 12-15 sider.
Censur og bedømmelse
: Intern, 7-skala.
Vægtning
: 10 ECTS-point.
b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden skriftlig hjemmeopgave. Omfanget er 20-25 sider.
Prøveform
: Bunden, skriftlig hjemmeopgave.
Varighed
: 7 dage.
Censur og bedømmelse
: Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning
: 10 ECTS-point.