Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Designprocesser DD ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer og 2 øvelsestimer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 29896

Formål

Studieordningen for bacheloruddannelsen Digital design er under revision. Endelige udbud publiceres i kursuskataloget.

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af grundlæggende viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Designteori og designtraditioner
  • Design som en reflekterende praksis
  • Designværktøjer og designteknikker anvendt i en eksperimentel designproces
  • Den iterative brugerorienterede procesforståelse
  • Innovationsprocesser
  • Teknikker og principper for tilrettelæggelse af innovationsprocesser
  • Dybgående viden om et bestemt anvendelsesdomæne og specifikke teknologiske værktøjer og deres samspil i innovationsproccesser

Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:

  • Kunne forstå og vurdere den iterative brugerorienterede procesmodel
  • Kunne indgå i en faglig dialog om designteori
  • Kunne reflektere over valg af design værktøjer og design teknikker i forhold til en given situation og kontekst
  • Kunne tilrettelægge og gennemføre en designproces
  • Kunne reflektere over en design proces
  • Kunne tilrettelægge og gennemføre en innovationsproces
  • Kunne reflektere over en innovationsproces

Indhold

Der arbejdes med teori, metoder og teknikker med hovedvægt på en eksperimentel tilgang til designprocessen. Omdrejningspunktet er en brugs og kontekstorienteret tilgang til design. Det tematiseres, hvorledes valget og tilrettelæggelsen af den enkelte designaktivitet afhænger af den
situation, der designes i/til. Endvidere tematiseres det, hvorledes der etableres en designproces hvor fremdriften sikres gennem arbejde med udarbejdelse af designmateriale (mock-ups, scenarier, prototyper, etc.) og hvordan disse kan anvendes som udgangspunkt for designkollaboration designere og brugere imellem.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • anvender den grundlæggende teori om design processer og metode som forståelseshorisont for digitale designprocesser
  • viser kendskab til et repertoire af design metoder og teknikker og reflektere over udvalgte metoder og teknikkers anvendelse i konkrete situationer
  • anvender metoder og teknikker til tilrettelæggelse og gennemførelse af egne designaktiviteter
  • reflekterer og diskuterer egne design aktiviteter med baggrund i kursets
    metodiske og teoretiske genstandsfelt.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Ole Sejer Iversen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisning veksler mellem forelæsninger, tutorials, øvelser og diskussion.

Litteratur

BOG: Löwgren, J. & Stolterman, E. (2004) Thoughtful Interaction Design, The MIT press, Massachusetts, 

1. Andersen, N.E. m.fl.  (1986): Teknisk Forlag, 1986, (s.41-65)   

2. Blomberg, J.  & Kensing, F. (1998): Participatory Design: Issues and Concerns in Journal of Computer Supported Cooperative Work, vol 7, n. 3-4, (pp 167 – 185) 

3. Bansler, J. (1989): System Development Research in Scandinavia, in Scandinavian Journal of Information Systems, vol 1., august 1989, pp.3-20 

4. Blomberg, Jeanette et. al.: Ethnographic Field Methods and Their Relation to Design, Schuler & Namioka (eds.): Participartory Design: Principles and 

Practices, LEA, 1993, (pp. 123 – 154) 

5. Brandt, E., Grunnet, C., 2000. Evoking the future: drama and props in user centered deign. In: Proceedings of the Participatory Design Conference 

New York CPSR, pp. 11-20. 

Studieordning og bedømmelse

Grundfaget i digital design

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i digitalt design

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i digitalt design - IT, æstetik og interaktion

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


a) Hvis den studerende aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende har fulgt undervisningen (75 % tilstedevær) samt afleveret mindre opgaver i forløbet (f.eks. mundtlige oplæg, mindre skriftlige redegørelser o.l.), er prøven en fri hjemmeopgave.

Prøveform : Fri, skriftlig hjemmeopgave.
Omfang : 12-15 sider.
Censur og bedømmelse : Intern, 7-skala.
Vægtning : 10 ECTS-point.

b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden skriftlig hjemmeopgave. Omfanget er 20-25 sider.

Prøveform : Bunden, skriftlig hjemmeopgave.
Varighed : 7 dage.
Censur og bedømmelse : Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning : 10 ECTS-point.