[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
At give deltagerne kendskab til og erfaring med udvikling af programmer på mobile platforme med fokus på Apples iOS-platforme, som benyttes på iPhone, iPod Touch og iPad. Deltagerne vil efter kurset have indsigt i Objective-C og de frameworks, som benyttes på platformen (lokalisering, diverse sensorer mm.) samt en forståelse for, hvordan en mobil-applikation interaktionsmæssigt adskiller sig fra programmer på desktop-computere. Kurset kan udvides med en designproces, hvor mobile-app'en udvikles mhp. en konkret case eller ekstern partner.
Vi vil i kurset tage udgangspunkt i hvordan man laver lækre smartphone apps, specielt iOS-apps til iPhone og iPad (dog vil hovedfokus vil ligge på iPhone-platformen). Vi vil starte med at motivere den lækre app - finde ud af, hvorfor den er vigtig, og dernæst finde ud af, hvordan man kan konstruere den. Igennem kurset vil vi kigge på interaktionsdesignmæssige udfordringer samt få en solid forståelse for hvordan iOS-platformen er sat sammen set fra et softwaremæssigt synspunkt. De studerende vil lære, hvordan man laver iPhone-apps, og dermed lære, hvordan kerne-teknologierne på platformen fungerer. Vi vil derudover også kigge på, hvordan man kan skræddersy elementer i brugergrænsefladen for at opnå en bestemt brugeroplevelse. De studerende skal - alene eller i grupper - udvikle en konkret app (produkt) og skrive en opgave/rapport (10-12 sider/person). Der vil være mulighed for at bruge andre værktøjer i løbet af processen (fx Titanium eller Flash), men det endelig produkt skal være en native Objective-C app. Det er muligt at lægge yderligere vægt på den kontekst, app'en skal indgå i, især hvis kurset tages som 20 ECTS. Men kernen i forelæsningerne bliver på det tekniske samt det interaktions- og brugsoplevelsesmæssige.
Kurset henvender sig til studerende på INF, DD, IT og CS. Konkret forudsættes
introduktion til programmering og modellering (fx Digitale Repræsentation & Digitale Modeller eller dIntProg & dProg2).
Jakob Dam Jensen
Forelæsninger, seminarer og projektarbejde
Dansk
Eksempler på bøger, vi kan se på i uddrag:
- TapWorthy af Josh Clark
- Cocoa Design Patterns
- Programming in Objective-C 2.0
- Secrets of my App success
Ja. Kurset kan tages som enten 10 eller 20 ECTS, alt efter om der arbejdes med en konkret case/designproces. Hvis kurset tages som 20 ECTS, kan man tilknytte en ekstern partner.
Kand. Inf linje A: DOP og valgfag
Kand. Digital design linje A: specialiseringsfag og valgfag
10 (kun produkt & rapport) eller 20 (produkt & rapport + designproces med ekstern partner/case)
Vi vil lægge "Smart Cities" som en overordnet ramme for de domæner, som applikationerne udvikles inden for. Det er en ret bred ramme, men den giver alligevel anledning til at se på konkrete eksempler på, hvordan mobile apps indgår i digitaliseringen af livet i byen. Det kan fx være sociale netværk, transport, sikkerhed, helbred og handel.