Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

HUM-fag BA ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA - 3. sem.
  • Semester/kvarter: Efterår 2011
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: -
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 29455

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende

  • demonstrerer kendskab til og forståelse af de problemstillinger, værker, fagtekster mm., som behandles i det pågældende valgfag
  • kan identificere og analysere en afgrænset problemstilling inden for valgfagets emne, herunder anvende relevante informationer, teorier og metoder på denne

Indhold

HUM-fag er et tværhumanistisk valgfagsudbud rettet mod alle humanistiske bachelorstuderende på tværs af deres centrale fag. Et givent semesters udbud af HUM-fag indstilles af de respektive studienævn til Dekanens godkendelse, og publiceres efterfølgende i Aarhus Universitets kursuskatalog 1 år forud for kurset
afvikling. De nærmere bestemmelser for de enkelte udbuds form, indhold og eksamensbestemmelser fremgår af den enkelte kursusbeskrivelse i kataloget.

De nærmere retningslinjer for ansøgning, prioritering og optagelse på HUM-fag er beskrevet på Det Humanistiske Fakultets hjemmeside ( http://humaniora.au.dk/uddannelse/undervis/humfag/ ).

Gennem valgfaget får den studerende perspektiveret sin faglighed ved at arbejde fokuseret med et afgrænset emne af enkelt- eller tværfaglig karakter. Valgfaget består af ét af de af studienævnet udbudte undervisningsforløb, som er afgrænset fx i forhold til et bestemt tema eller en problemstilling.
I undervisningen kan fx indgå: skriveøvelser (værkanalyser, præsentationer af teoretiske tekster eller andre opgavebesvarelser; forskellige former for produkter; diskussionsbidrag fra elektroniske konferencer el. lign.; synopser for mundtlige præsentationer; logbøger/rapporter over gruppearbejder; respons på andres skriftlige eller mundtlige præsentationer; kommenterede litteraturlister, udarbejdet ift. afgrænsede problemstillinger.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

-

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning, der inddrager såvel individuelle som teambaserede arbejdsformer. Der arbejdes typisk med en vekselvirkning mellem introducerende forelæsninger, øvelser, diskussioner af tekster og værker, samt mundtlige og skriftlige studenteroplæg og papers. Projektarbejde kan indgå.

Tidspunkt

-

Dansk

Litteratur

-

Lokale

-

Bedømmelse

Ifølge studieordning