[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Torsdage, kl. 9-12 i bygning 1465, lokale 226.
1. gang den 8. september 2011
Ved bedømmelse af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
- Kan identificere og evaluere filosofiske teser og argumenter
- Kan formidle og kvalificere en kompleks filosofisk diskussion
- Kan bruge videnskabelige fremgangsmåder og hjælpemidler
- Kan indgå aktivt og konstruktivt i en akademisk diskussion
- Kan formulere selvstændige kommentarer eller bidrag til aktuel filosofisk forskning
Et 'spor' i filosofis 2011-kandidatstudieordning består af et sporkursus og et eller flere laboratorier. Udbudet af laboratorier annonceres i forbindelse med semesterstart. Studerende på 2007-studieordningen er ikke bundet af sporstrukturen og kan derfor kombinere sporkurser, som de vil (se også 'prøveformer' nedenfor).
Sporkursus: Værditeorier
De mest betydningsfulde filosofiske undersøgelser af værdiers grundlæggende karakter vil blive præsenteret i kurset. Det er spørgsmål som de følgende, der vil blive diskuteret: 1) Hvilken slags 'fænomener' er værdier? Er værdier at finde i verden på én eller anden måde; i givet fald: på hvilken måde? Kan vi - på den ene eller anden måde - tale om sande værdier, eller værdier som sande? 2) Hvilke værdier er der, og hvorledes finder vi frem til (erkender) dem? Hvad er værdiers metafysiske grundlag? 3) Hvorledes får vi værdier ind i menneskers liv, således at menneskelivet kan blive et godt liv?
Vi begynder med 'den græske værdiopfattelse' (Platon og Aristoteles) - i moderne udlægninger (Daniel C. Russell og Martha Nussbaum). Derefter går vi til mere moderne filosofiske undersøgelser. Via en moderne udlægning af Rousseaus opfattelse af værdifulde menneskelige relationer, samt problemerne i disse relationer, diskuteres helt moderne filosofiske værdiopfattelser. Nærmere bestemt: Thomas Nagel, Christine Korsgaard (en moderne form for kantianisme), John Mackie, John McDowell, Ronald Dworkin, Harry Frankfurt, Thomas Scanlon, Stephen Darwall, David Velleman, Joseph Raz og Judith Jarvis Thomson.
De fleste bidrag til diskussionen er fra de seneste to-tre årtier og flere er fra tiden efter år 2000.
De studerende stifter således bekendtskab med de mest moderne og frugtbare værditeorier, tillige med nogle ældre teorier i moderne udlægninger.
Studerende skulle derfor være i stand til at deltage i moderne diskussioner af værdiers grundlæggende karakter.
En detaljeret og kommenteret litteraturplan over de omhandlede værker vil være tilgængelig på AULA før semesterstart.
Ingen
Morten Dige (e-mail: filmd@hum.au.dk ) og Torben E. Andreasen
Ugentlige seminarer ledet af underviseren. En kombination af forelæsninger, studenteroplæg og klassediskussioner.
Engelsk.
1) Russell, Daniel C. (2007): Plato on Pleasure and the Good Life . Oxford: Clarendon Press.
Ch. 6: "The Philebus , Part 2: Pleasure Transformed, or How the Necessity of Pleasure for Happiness is Consistent with the Sufficiency of Virtue for Happiness." Pp. 166204.
Nussbaum, Martha (1990): Love's Knowledge. Essays on Philosophy and Litterature. New York: Oxford University Press.
Ch. 15: "Transcending Humanity". Pp. 365391.
Ch. VIII: "Value". Pp. 138163.
Nagel, Thomas (1979): Mortal Questions. Cambridge: Cambridge University Press.
Ch. 9: "The Fragmentation of Value". Pp. 128141.
Ch. 10: "The reasons we can share: An attack on the distinction between agent-relative and agent-neutral values." Pp. 275310.
Ch. 1: "The Subjectivity of Values". Pp. 1549.
McDowell, John (1998): Mind, Value, and Reality . Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Ch. 6: Aesthetic Value, Objectivity, and the Fabric of the World. Pp. 112130.
Ch. 7: Values and Secondary Qualities. Pp. 131150.
Ch 1.: "Truth in Morals." Pp. 2339.
Ch. 6: "Moral Responsibility". Pp. 99122.
Ch. 1 "The Nature of Amour-propre ." Pp. 2953
Ch. 2: "The Dangers of Amour-propre. Pp. 5789.
Ch. "Values". Pp. 78107.
"The Thesis - Social Dependence without Relativism". Pp. 1536.
"Implications - The Implications of Value Pluralism". Pp. 3759.
Ch. 7: "Reasons For (Mental States)". Pp. 125144.
Kurset vil være tilgængelig på AULA. http://aula.au.dk
Students admitted to the 2011 master's programme must, in order to pass the Core course exam, hand in a written assignment which presupposes approval of participation in the workshop (lab) connected to the same track. Workshops (labs) will be announced at the beginning of the semester. Students admitted to the 2011 master's programme must also participate in one of the other track courses in order to pass the Subject exam.
Exchange students and students admitted to the 2007 master's programme can choose freely between the track courses. Exams will be those of the 2007 study regulations.