[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Den studerende skal kunne redegøre for centrale begreber, teorier og metoder, som relaterer sig til årsager til og konsekvenser af sygdom/symptomer for funktionsevnen, identifikation af grupper der har behov for sammenhængende tværfaglige og tværsektorielle indsatser og samfundsmæssige foranstaltninger i forhold dertil. Den studerende skal demonstrere evne til at omsætte teorier og begreber i praktisk handling i social- og sundhedssektoren - blandt børn, voksne og gamle.
Centrale begreber i socialmedicin og rehabilitering
Det bio-psyko-sociale perspektiv
International og national lovgivning, mål og rettigheder
International Klassifikation af funktionsevne som referenceramme (ICF)
Borgerens perspektiv på rehabilitering
Udsatte og marginaliserede grupper i samfundet
Hverdagsliv, levevilkår og livsformer
Social ulighed, stigmatisering og inklusion
Indsatser overfor borgere med kroniske sygdomme
Opsporing af rehabiliteringsbehov hos børn, unge, voksne og gamle
Metoder til vurdering af funktionsevne
Borger- og pårørende inddragelse
Arbejds/erhvervs rehabilitering, målgrupper, lovgivning og rammer
Arbejdets betydning
Organisering af indsatsen i regioner og kommuner
Samarbejde og koordinering på tværs af fag og sektorer
Afsluttet 2. semester bachelorniveau
Claus Vinther Nielsen
Anette Larsen
Kirsten Petersen
Forelæsning og gruppearbejde
Pensum:
Rehabilitering for sundhedsprofessionelle
Socialmedicin og rehabilitering (ny bog) GAD`s Forlag 2011.
Nielsen CV (red.) Rehabilitering for sundhedsprofessionelle. GAD`s Forlag 2008.
MarselisborgCentret Hvidbog om rehabiliteringsbegrebet. 2004.
Samt videnskabelige artikler og kapitler fra bøger.
Supplerende litteratur angives ved kursusstart
Varighed: 1 uge