Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Valgfag III: Problemkompleks Reception, innovation og identitet i ind- og udvandrersamfund ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: None
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 29497

Formål

Ved prøvepræstationen skal det vurderes i hvor høj grad den studerende kan:

  • Demonstrere kendskab til relevante tekster, teorier, metoder og positioner inden for det valgte emne.
  • Vise analytiske færdigheder og teoretisk refleksion.
  • Arbejde selvstændigt og kritisk med fokuserede problemstillinger inden for det valgte emne.
  • Arbejde reflekteret med sin egen faglighed ved at videreudvikle denne i en specialisering og/eller kombination med andre fagligheder.

Indhold

Problemkompleks: Reception, innovation og identitet i ind- og udvandrersamfund

Historien er fyldt med eksempler på samfund, der flytter. Der kan være tale om store vandringer, hvor et helt folk flytter, eller bevægelser af mindre etniske eller sociale grupper. Og der kan være tale om flytninger til allerede beboede områder eller områder, der hidtil har været mennesketomme.

Undervisningsforløbet vil fokusere på de måder, ind- og udvandrersamfund påvirker og påvirkes af de samfund og omgivelser, de flytter til. Der vil blive fokuseret på problemstillinger såsom: I hvilke situationer er der grobund for reception af kulturimpulser? På hvilke måder påvirker indvandrersamfundene de samfund, de flytter til? Hvornår holder man fast i det kendte? Hvordan reagerer samfund, når de flytter til mennesketomme områder? Hvor er der basis for innovation og tilpasning til nye naturforhold?

Metodisk/teoretisk tager forløbet udgangspunkt i temaer som kulturmøder, identitet, reception, tilpasning og innovation med inddragelse af teoridannelse om bl.a. diasporasamfund og identitet. Som eksempler kan nævnes de nordatlantiske samfund i vikingetid og middelalder, hanseatiske købmænd i skandinaviske byer i middelalderen og kolonister i 1600-tallets Nordamerika.

Faglige forudsætninger

Kræver en bestået relevant BA-uddannelse.

Underviser

Mogens Skaaning Høgsberg

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen varierer i forhold til det udbudte emne og kan omfatte forelæsninger og holdundervisning samt mere øvelsesprægede forløb.

Litteratur

Oplyses senere på FC

Introducerende litteratur:

  • Johnson, M.H. 2009. Archaeological Theory: An Introduction. 2nd Edition. Oxford: Blackwell.
  • Trigger, B.G. 2006. A History of Archaeological Thought. 2nd Edition. Cambridge: Cambridge University Press.
  •  

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i forhistorisk arkæologi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Fri, individuel skriftlig.

Den skriftlige opgave på max. 10-15 sider kan aflægges under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisningen. Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter. Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semesteret.
Emnet til den fri skriftlige opgave aftales med eksaminator.