[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved prøvepræstationen skal det vurderes i hvor høj grad den studerende kan:
Problemkompleks: Reception, innovation og identitet i ind- og udvandrersamfund
Historien er fyldt med eksempler på samfund, der flytter. Der kan være tale om store vandringer, hvor et helt folk flytter, eller bevægelser af mindre etniske eller sociale grupper. Og der kan være tale om flytninger til allerede beboede områder eller områder, der hidtil har været mennesketomme.
Undervisningsforløbet vil fokusere på de måder, ind- og udvandrersamfund påvirker og påvirkes af de samfund og omgivelser, de flytter til. Der vil blive fokuseret på problemstillinger såsom: I hvilke situationer er der grobund for reception af kulturimpulser? På hvilke måder påvirker indvandrersamfundene de samfund, de flytter til? Hvornår holder man fast i det kendte? Hvordan reagerer samfund, når de flytter til mennesketomme områder? Hvor er der basis for innovation og tilpasning til nye naturforhold?
Metodisk/teoretisk tager forløbet udgangspunkt i temaer som kulturmøder, identitet, reception, tilpasning og innovation med inddragelse af teoridannelse om bl.a. diasporasamfund og identitet. Som eksempler kan nævnes de nordatlantiske samfund i vikingetid og middelalder, hanseatiske købmænd i skandinaviske byer i middelalderen og kolonister i 1600-tallets Nordamerika.
Kræver en bestået relevant BA-uddannelse.
Mogens Skaaning Høgsberg
Undervisningen varierer i forhold til det udbudte emne og kan omfatte forelæsninger og holdundervisning samt mere øvelsesprægede forløb.
Oplyses senere på FC
Introducerende litteratur:
Fri, individuel skriftlig.
Den skriftlige opgave på max. 10-15 sider kan aflægges under forudsætning af aktiv og regelmæssig deltagelse i undervisningen. Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter. Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semesteret.
Emnet til den fri skriftlige opgave aftales med eksaminator.