Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

FRA: Grammatik III (ba) ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: Tirsdag 10-12, 1453-215
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 30586

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • kan dokumentere et solidt kendskab til det franske sprogs morfologi og syntaks.
  • kan dokumentere færdighed i sætningsanalyse.
  • kan redegøre for og formidle de væsentligste områder inden for den franske grammatik i en pædagogisk hensigtsmæssig form .
  • kan henføre konkrete teksteksempler til relevante grammatiske regler.

Indhold

Disciplinen omfatter moderne teoretisk og anvendt fransk grammatik med vægt på syntaks og sprogproduktion. Der gives en systematisk gennemgang af centrale grammatiske områder med henblik på at opøve den studerendes indsigt og færdigheder i det franske sprog. Der arbejdes kontrastivt inden for områder, der traditionelt frembyder problemer for dansksprogede fransktalende. Der inddrages desuden didaktiske overvejelser over undervisning i grammatik.

Faglige forudsætninger

Bestået prøve i Grammatik I og Grammatik II

Underviser

Mads Jønsson / Merethe Birkelund

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger og øvelser. Der gives et antal skriftlige øvelsesopgaver.

Dansk

Litteratur

  • John Pedersen, Ebbe Spang-Hanssen, Carl Vikner (nyeste udg.): Fransk Grammatik. København: Akademisk forlag
  • Henning Nølke (1997): Fransk Grammatik og Sprogproduktion. København: Kaleidoscope.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i fransk sprog, litteratur og kultur

  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


På grundlag af en moderne fransk tekst på maks. 3000 typeenheder
stilles et overordnet bredt spørgsmål, der skal besvares og
formidles under hensyntagen til en hensigtsmæssig pædagogisk
fremstilling. Desuden stilles et antal punktspørgsmål, herunder
en sætningsanalyse. Hjælpemidler: Ordbøger efter eksaminandens
valg.