Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

1. Pædagogik, samfund og kultur ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: tirsdage og fredage kl 9-13
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 28993

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk og teoretisk funderet grundlag:

  • Demonstrere overblik over og indsigt i kultur, dannelse og identitet samt i pædagogiske praksisser, herunder i pædagogiske institutioner og deres funktion.
  • Analysere og vurdere centrale forhold i samspillet mellem kultur, dannelse og identitet samt i pædagogiske praksisser, herunder i pædagogiske institutioner og deres funktion.
  • Diskutere centrale problemstillinger i relationerne mellem pædagogik, samfund og kultur.

Indhold

Modulet behandler de antropologiske og samfundsmæssige forudsætninger, der danner baggrund for pædagogisk praksis. Modulet behandler endvidere de arbejdsvilkår samt politiske og kulturelle udfordringer, som pædagogisk praksis konfronteres med.

Undervisningsplan

Undervisningsplan i pdf format

Faglige forudsætninger

Der henvises til studieordningens bestemmelser

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, gruppearbejde og plenumdiskussioner.

Dansk - der kan dog forekomme undervisningsgange på engelsk.

Litteratur

Kompendie kan købes på Biblioteket på Danmarks Pædaogiske Universitet

Bedømmelse

Kombineret skriftlig og mundtlig, med  fremlæggelse.

Bemærkning:
Der foretages intern godkendelse af besvarelse af 3-5 opgaver af forskellig karakter, hver på maksimalt 5 normalsider (12.000 anslag), stillet og besvaret inden for angivne frister i løbet af studieforløbet. Besvarelserne kan udarbejdes gruppevis eller individuelt. En opgave må udarbejdes af en gruppe bestående af maksimum 5 studerende. Disse godkendte opgavebesvarelser udgør tilsammen en portefølje, som i en gennemskrevet version gøres tilgængelig for lærere og øvrige tilmeldte studerende senest en uge inden en porteføljepræsentationsdag som afslutter modulet. Denne dag skal hver gruppe af forfattere præsentere og diskutere deres portefølje med vejlederen, en intern censor og en gruppe af medstuderende. Hvis der er flere forfattere til en portefølje indledes seancen med, at hvert medlem af gruppen efter tur i 5- 10 minutter præsenterer og diskuterer porteføljen med vejlederen og den interne censor uden tilstedeværelse af andre studerende. Der afsættes samlet set tid til hver gruppe svarende til 15 minutter per studerende.

Bedømmelse sker på grundlag af en vurdering af porteføljen og den studerendes individuelle mundtlige præstation på porteføljepræsentationsdagen. Der anvendes intern censur ved vurderingen af den individuelle mundtlige præstation på porteføljepræsentationsdagen, og der gives bedømmelsen bestået/ikke-bestået.