[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Valgfaget Barndom, Læring og Didaktik introducerer til didaktiske problemstillinger i det småbørnspædagogiske felt (de ca. 0-8-årige børn). Formålet er at give den studerende viden og kompetencer til at forholde sig kritisk konstruktivt og analytisk til problemstillinger i forbindelse med planlægning og gennemførelse af pædagogisk praksis, herunder vedrørende æstetisk læring og socialisering.
Den studerende
Den begrebslige enhed af barndom, læring og didaktik omfatter væsentlige faktorer der konstituerer det småbørnspædagogiske felt (på engelsk: early childhood education and care), såvel målsætninger og indhold, som barn-voksen relationen, samt forhold børnene imellem. Endvidere forbindelser mellem omsorg, opdragelse, undervisning (herunder didaktik), med henblik på børnenes trivsel, æstetiske læring, socialisering, udvikling og dannelse.
Dette tilvalgsfag udbydes under
Institut for Didaktik - Kandidat i Generel Pædagogik.
Forudsætningen for, at et valgfag bliver oprettet med ugentlig undervisning, er et deltagerantal på minimum 20 studerende. Ved tilmeldinger på minimum 10 studerende kan der oprettes en studiekreds med vejledning og enkelte samlinger.
Ved ansøgning om tilvalget, kræver det en forhåndsgodkendelse fra studienævnet ved Institut for Pædagogik. Medmindre valgfaget er udbudt på den uddannelse som du er indskrevet på. Så vil valgfaget figurere på din tilmeldingsseddel på selvbetjening.
Meritansøgningsskemaet kan hentes her:
http://www.dpu.dk/uddannelse/kandidatuddannelser/gaestestuderende/
Undervisningsplan i pdf format
Der henvises til studieordningens bestemmelser
Modulansvarlig: Stig Broström ( stbr@dpu.dk )
Forelæsninger, gruppearbejde og plenumdiskussioner. I undervisningen er afsat tid til procesorienteret (kollektiv) vejledning med henblik på fremstilling af portfoliomateriale.
Dansk
Kompendier kan købes på biblioteket ved Danmarks Pædagogiske universitetsskole
Portfolio med intern censur. I undervisningsplanen indskrives 3 deadlines for refleksionspapirer, mindre individuelle analyseopgaver, m.m. Til eksamen bedømmes portfolioen af underviserkollegiet som enten bestået/ikke-bestået. Portfolioen er individuel.