[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Valgfaget anvender en tværfaglig tilgang til børnekulturelle udtryksformer. Faget vil introducere en bred vifte af æstetiske udtryksformer for, med og af børn, i såvel et aktuelt som historisk perspektiv. Det er formålet med faget at rette et tværæstetisk blik på børnekultur ved at inddrage perspektiver fx fra forskning i medier, litteratur, teater og musikpædagogik i relation til børn. Valgfaget vil introducere og diskutere relevante analytiske tilgange til børnekulturen og sætte disse i relation til nyere teorier om æstetiske læreprocesser.
Læringsmål
Den studerende
Valgfaget giver viden om det brede felt børnekultur. Der tages udgangspunkt i en række forskellige børne- og ungdomskulturelle udtryksformer (fx litteratur, spil, teater/drama, musik), og der inddrages relevant teori om børnekultur, barndomsopfattelser, æstetik og æstetiske læreprocesser, medier og litteratur.
Undervisningsplan i PDF format
Dette valgfag udbydes af Institut for didaktik. Hvis valgfaget ønskes skal der søges merit ved studienævnet for didaktik uddannelserne.
Meritskemaet findes her: http://www.dpu.dk/uddannelse/kandidatuddannelser/gaestestuderende/
ingen
Nina Christensen, Anna Karlskov Skyggebjerg, Sven-Erik Holgersen og Mads Haugsted
Undervisningen vil være en kombination af forelæsninger, dialogbaseret undervisning og studenterinddragelse gennem oplæg og gruppearbejde.
Dansk
Se undervisningsplan
Skriftlig opgave på 15 normalsider med ekstern censur.