Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Læring. didaktik og curriculum ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: Tirsdage+fre kl. 9-13
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 28985

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk og teoretisk funderet grundlag:

  • identificere, analysere og kritisk diskutere grundproblemer vedrørende læring, didaktik og curriculum inden for den angelsaksiske og den kontinentale tradition.

Indhold

  • Klassiske og moderne teorier vedrørende læring og undervisning.
  • Didaktik og curriculum som videnskab og som planlægnings- og refleksionsaktivitet.
  • Forholdet mellem uddannelse, dannelse, undervisning og læring.
  • Demokrati og dannelsens mål og indhold.
  • Lærings-, fagligheds- og evalueringsforhold i didaktisk belysning.

Faglige forudsætninger

Se studieordningen

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, gruppearbejde og plenumdiskussioner.

Dansk - der kan dog forekomme undervisningsgange på engelsk

Litteratur

Se undervisningsplan

Undervisningsplan

Undervisningsplan i pdf format

Bedømmelse

Kombineret skriftlig og mundtlig med fremlæggelse.

Bemærkning:
Intern godkendelse af gruppevis eller individuel besvarelse af 1- 3 opgaver af forskellig karakter, hver på maksimalt 5 normalsider (12.000 anslag), stillet og besvaret inden for angivne frister i løbet af undervisningsforløbet. En opgave må udarbejdes af en gruppe bestående af maksimum 5 studerende. Dette er forudsætningen for at kunne aflevere en gruppevis eller individuelt udarbejdet selvstændigt afgrænset skriftlig opgave til Uddannelseskontoret indenfor de herfra udmeldte frister. Opgavens omfang må ikke overstige 15 normalsider (36.000 anslag) med én forfatter. Dette tal øges med 5 normalsider (12.000 anslag) for hver yderligere deltager i gruppen. Afleveringen følges op af en individuel mundtlig eksamen af maksimalt 30 minutters varighed inklusive votering. Bedømmelse sker på grundlag af en vurdering af den selvstændigt afgrænsede skriftlige opgave og den studerendes individuelle mundtlige præstation ved eksaminationen. Bedømmelsen er med ekstern censur og bedømmes efter 7-trinsskalaen i henhold til gældende bekendtgørelse.