Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Pædagogisk forskning og udviklingsarbejde ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Efterår
  • Timer per uge: fredage kl 11-14
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 32691

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk og teoretisk funderet grundlag:

  • Demonstrere viden om og indsigt i pædagogiske forskningsmetoder i deres empiriske og videnskabsteoretiske forankring.
  • Analysere og vurdere udvalgte pædagogiske undersøgelser og udviklingsarbejder.
  • Diskutere og vurdere design af pædagogisk forskning og udviklingsarbejde indenfor et fagligt relevant problemfelt.

Indhold

Modulet behandler faglige traditioner inden for uddannelsesforskning og de dertil knyttede forestillinger om pædagogisk udvikling, herunder teorier om pædagogisk udviklingsarbejde. Modulet inddrager samtidig videnskabsteoretiske og forskningsmetodologiske problemstillinger af relevans for pædagogisk forskning og udviklingsarbejde.

  • Faglige traditioner og videnskabsteoretiske perspektiver inden for uddannelsesforskning.
  • Forskningsmetodiske og videnskabsteoretiske problemstillinger af relevans for pædagogisk forskning og udvikling.
  • Forholdet mellem forskellige typer pædagogisk forskning og udviklingsarbejde.
  • Kvalitative og kvantitative metoder i videnskabsteoretisk perspektiv.
  • Forskningsdesigns og deres kontekstuelle forankring.

Undervisningsplan

Undervisningsplan i pdf format

Faglige forudsætninger

Der henvises til studieordningens bestemmelser

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, gruppearbejde og plenumdiskussioner.

Dansk - der kan dog forekomme undervisningsgange på engelsk.

Litteratur

Kompendie kan købes på biblioteket ved Danmarks Pædagogiske Universitet

Bedømmelse

Kombineret skriftlig og mundtlig med fremlæggelse.

Bemærkning:
Eksamensform ved ordinær eksamen: Der foretages intern godkendelse af besvarelse af 3-5 opgaver af forskellig karakter, stillet efter nærmere angivelse i undervisningsplanen og besvaret inden for angivne frister i løbet af studieforløbet. Besvarelserne kan udarbejdes gruppevis eller individuelt. Disse opgavebesvarelser godkendes løbende og udgør som sådan en portefølje, der danner forudsætning og grundlag for gruppevis eller individuel udarbejdelse af en afslutningsopgave med et omfang på 3-5 normalsider plus 3 sider pr. deltagende studerende. Ved gruppeaflevering skal det angives hvem der er ansvarlige for hvilke dele af afslutningsopgaven. Den gøres tilgængelig i elektronisk form for lærere og øvrige tilmeldte studerende senest en uge inden en i undervisningsplanen annonceret fremlæggelses- og perspektiveringsdag som afslutter modulet. Denne dag, hvor der er krav om tilstedeværelse, skal hver gruppe af forfattere præsentere og diskutere deres afslutningsopgave med vejlederen og en gruppe af medstuderende. Bedømmelsen er individuel og sker på grundlag af en vurdering af hver studerendes bidrag til afslutningsopgaven. Eksamensform ved syge- og omprøve: Ved syge- og omprøve er formen være en skriftlig opgave på 15- 20 normalsider med intern censur. Problemformuleringen til denne opgave formuleres i samråd med vejlederen.