Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H ADORG Adfærd i Organisationer ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor (HA)
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: 30 lektioner i løbet af et semester + øvelsestimer
  • Deltagerbegrænsning: -
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 32226

Formål

 

Målsætning for faget:
At bibringe den studerende en forståelse for organisatoriske sammenhænge i moderne organisationer.


Baggrund for faget:
Adfærd i organisationer er en af de klassiske discipliner indenfor ledelse og forståelse for organisationer. Desuden er faget essentielt for at forstå de menneskelige aspekter af økonomiske sammenhænge i en virksomhed.

Kurset har til formål at undersøge den effekt individer, grupper og strukturer har på adfærd i organisationer, samt hvordan denne viden kan applikeres for at få organisationen til at arbejde mere effektivt, f.eks. ved at forbedre produktiviteten, reducere sygefravær og udskiftning af personale, samt ved at øge medarbejdernes engagement og job tilfredshed.

Indhold

 

FAGETS CENTRALE PROBLEMSTILLINGER:

Kurset indeholder både organisationsadfærd og organisationsteori og består dermed af 5 hovedområder:

  • Den organisatoriske kontekst
  • Individet i organisationen, f.eks.:
    • Læring
    • Kommunikation
    • Motivation
  • Grupper og teams i organisationen, f.eks.:
    • Gruppedannelse
    • Strukturer
    • Teamwork
  • Strukturer i organisationer, f.eks.:
    • Organisationsprincipper
    • Organisationsdesign
  • Ledelsesprocesser, f.eks.:
    • Forandringer i organisationen
    • Konflikthåndtering
    • Beslutningsprocesser

De 5 dele er sammenhængende i enhver organisation og det er målet at gøre denne sammenhæng synlig for den studerende gennem diskussioner baseret på relevant litteratur såsom artikler, forskning og pensum.

Det tilsigtes at indarbejde nærhed til erhvervslivet når og hvor det er muligt - gennem førnævnte artikler eller via et besøg fra en virksomhed der har gennemgået organisatoriske forandringer eller noget andet af interesse for faget.

Faglige forudsætninger

-

Underviser

-

Undervisnings- og arbejdsform

En forelæsningsrække samt øvelsestimer

Litteratur

-

Er fagmodulet obligatorisk?

Ja, for HA 3. semester studerende (studiestart 2010 og senere).

Viden, Færdigheder, Kompetencer

 

For at nå fagets mål skal den studerende tilegne sig følgende færdigheder:

Den studerende skal opnå viden om:

  • De klassiske teorier og modeller indenfor hvert af de 5 ovennævnte områder
  • Den rolle virksomheder spiller, som ramme for individuelle samt kollektive handlinger

Den studerende skal opnå følgende kompetencer:

  • Udvælge relevante værktøjer til analyse af specifikke kontekster og situationer
  • Udfordre og kritisk evaluere de valgte værktøjer og teorier til analyse
  • Argumentere for korrelationer og årsagssammenhænge i den specifikke kontekst samt mellem valget af teori og konklusionerne på analysen.

Eksamensform, samt konkretisering af reeksamen

 

Eksamen består af en obligatorisk gruppeopgave, udarbejdet i grupper af fire, samt en mundtlig eksamen.

Den skriftlige opgave er adgangsgivende til den individuelle mundtlige eksamen (20 min), som vil tage udgangspunkt i det skriftlige arbejde og derfra føre til en udprøvning i pensum, baseret på et spørgsmål som den studerende trækker ved eksaminationens begyndelse.

Den studerende vil få en karakter for den mundtlige præstation, baseret på den danske 7-trinsskala.

Reeksamen:
Studerende, der ikke opnår karakteren 02 til eksamen, skal til reeksamen, der vil have samme form som den ordinære eksamen. Den studerende skal skrive en ny gruppeopgave (grupper af 4). Såfremt der kun er én studerende til reeksamen, kan opgaven udarbejdes individuelt.

Den studerende vil få en karakter for den mundtlige præstation, baseret på den danske 7-trinsskala.

Tid og sted for reeksamen bestemmes af AU-HIH.  

Censurform

Intern censur

Eksamensmål

 

Karakteren 12:
Gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler.

Eksaminanden udviser:

  • Et omfattende overblik over, samt en meget sikker viden om de forskellige modeller og teorier, der indgår som pensum i faget.
  • En overbevisende generel indsigt i de grundlæggende antagelser og forudsætninger, som disse modeller og teorier bygger på.
  • En meget omfattende specifik viden om de enkelte modeller og teorier, som kommer til udtryk i en dækkende begrundelse for deres relevans - eller manglen på samme - i forhold til den konkrete situation (case-oplæg).
  • En fremragende kompetence til generelt og specifikt at overskue den "praktiske" caseproblemstilling, samt en særdeles overbevisende evne til at argumentere for, hvad der synes væsentligt og uvæsentligt i denne (case-oplæg).
  • En fremragende kompetence til generelt og specifikt at identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til den udleverede problemstilling ved meget bevidst og velargumenteret at anvende fagmodulets begreber, modeller, teorier og metoder (koblingen mellem teori og praksis).
  • En meget omfattende indsigt i konsekvenserne af at vælge netop den valgte teoretiske og metodiske tilgang til den konkrete problemstilling.
  • Et overbevisende overblik over egen problemløsningsmetode i relation til den konkrete problemstilling samt en dyb perspektivering og refleksion herover.

Karakteren 02:
Gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål.

Eksaminanden udviser:

  • Et ikke særligt omfattende overblik over samt en usikker viden om de forskellige modeller og teorier i faget.
  • En meget lidt overbevisende indsigt i de grundlæggende antagelser og forudsætninger, som disse modeller og teorier bygger på.
  • En ret snæver og partiel viden om de enkelte modeller og teorier og en ret usikker begrundelse for deres relevans - eller mangel på samme - i forhold til den konkrete situation (case-oplæg).
  • En forholdsvis begrænset evne til generelt og specifikt at overskue den "praktiske" case-problemstilling, samt en forholdsvis almen og generel kompetence til at argumentere for, hvad der synes væsentligt og uvæsentligt i denne (case-oplæg).
  • En ikke særlig veldokumenteret kompetence til generelt eller specifikt at kunne identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til den udleverede problemstilling - og her udvises mangler med hensyn til en velargumenteret anvendelse af fagmodulets begreber, modeller, teorier og metoder.
  • En meget usikker og ureflekteret indsigt i konsekvenserne af et teori- og metodevalg i forhold til den konkrete problemstilling.
  • Et ikke overbevisende overblik over egen problemløsningsmetode i relation til den konkrete problemstilling samt en udpræget manglende perspektivering og refleksion herover.

    Der er ved karakteren 02 tale om mindstemål af forståelse, kundskaber og færdigheder, der kan anerkendes, for at prøven kan betragtes som bestået.

Udarbejdet af

Catarina Kastrup

Godkendt af AU-HIH's bachelorstudienævn d.

xx/xx-20xx

Bedømmelse