Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H AFS Afsætningsøkonomi ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor (HA)
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge:   Forelæsninger: 3 timer/ugen i 10 uger. Øvelser: 2 timer/ugen i 7 uger
  • Deltagerbegrænsning: -
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 32234

Formål

 

Målsætning for faget:

Forelæsningsrækken i afsætningsøkonomi og den tilknyttede øvelsesrække har som formål at bibringe de studerende en række afsætningsøkonomiske kvalifikationer og kompetencer. Det sker gennem indføring i de under pkt. 2 nævnte centrale problemstillinger, som dækker afsætningsøkonomiens basale teorier, begreber, modeller og metoder. Det tilstræbes gennem undervisningen at bibringe deltagerne en fond af afsætningsøkonomisk viden og nogle faglige kompetencer, der gør dem i stand til systematisk og hensigtsmæssigt at arbejde med markedsføringsproblemer, dvs. beskrivelse, analyse og identifikation af virksomheders situation og handlemuligheder og formulering af og valg mellem handlingsalternativer. Læringssigtet er ikke blot kendskab til et begrebsapparat og et antal modeller og teorier, men også udvikling af en fagligt funderet analytisk tilgang til afsætningsøkonomiske problemstillinger og på anvendelses  aspektet i forhold til praktiske problemstillinger.

Baggrund for faget:
Marketing Management eller afsætningsøkonomi, som er den traditionelle danske betegnelse for studiet af marketing i et ledelsesmæssigt perspektiv, spiller en central rolle i såvel private som offentlige virksomheders beslutningstagning.

Indhold

Marketing, hvis emneområde er udvekslinger, transaktioner og dertil relaterede aktiviteter, er kendetegnet ved såvel en adfærds- som en ledelsesorienteret synsvinkel.

I faget afsætningsøkonomi er det overordnede perspektiv ledelse og styring af aktiviteter relateret til udvekslinger og transaktioner af produkter og serviceydelser, men den adfærdsteoretiske forståelse af marketingfænomener udgør en væsentlig forudsætning for det ledelsesmæssige perspektiv.

Faget rummer derfor en række adfærdsteoretiske emner, såsom: Konkurrent-, konsument- og organisationers købsadfærd. Dertil kommer teorier og modeller, der beskriver og forklarer centrale marketingaktiviteter som segmentering, positionering, produktudvikling, prisfastsættelse, markedskommunikation og distribution.

I et ledelsesperspektiv handler det om beslutningstagning og dermed fastlæggelse af virksomheders markedsførings- og konkurrencestrategi og de nævnte 'klassiske' handlingsparametres virkemåde, kombination, udformning og anvendelse. Det drejer sig her om at træffe begrundede valg: Strategi- og konkurrencepolitik, segmentering og positionering, produktpolitik, prispolitik, kommunikationspolitik og distributionspolitik.

Faglige forudsætninger

At fag på studiets 1. og 2. semestre er fulgt

Underviser

-

Undervisnings- og arbejdsform

 

Forelæsninger suppleret med øvelser

Gennem forelæsnings-og øvelsesrækken vil nærheden- og tilknytningen til erhvervsrelevante elementer intensiveres. Dette sker gennem gæsteforelæsere fra erhvervslivet, virkelighedsnære cases, virksomhedsbesøg, etc.

I den tilknyttede øvelsesrække vil også praksiselementet være det bærende princip. Der bliver taget udgangspunkt i en del virkelighedsnære cases, som de studerende arbejder med, diskuterer og fremlægger løsningsforslag til.

Litteratur

-

Er fagmodulet obligatorisk?

Ja, for HA studerende på 3. semester (studiestart 2010 og senere)

Viden, Færdigheder, Kompetencer

 

Den studerende skal derfor gennem kurset tilegne sig viden og forståelse inden for de nævnte emneområder, være i stand til at analysere relativt komplekse afsætningsøkonomiske cases og tillige i nogen udstrækning være i stand til at anvende de anførte domæners centrale teorier, begreber og modeller. Det indebærer, at den studerende har erhvervet sig evnen til at skaffe sig overblik over et stof og er i stand til at udvikle og argumentere for forslag til løsning af afsætningsøkonomiske problemstillinger.

Den studerende skal ved forelæsnings- og øvelsesrækkens afslutning være i stand til systematisk at analysere konsument-, konkurrent- og organisationers adfærd og være i stand til at diskutere og argumentere for marketingstrategiske beslutninger, segmenterings- og positioneringsbeslutninger og for udformning af en virksomheds marketingmix.

Som grundlag for udvikling af de studerendes generelle og specifikke kompetencer indgår problemstillinger som kombinerer teoriområder med praktiske problem-stillinger.

Det vil være en vigtig del af faget, at den studerende ikke blot tilegner sig videregående marketing teori, men også formår at anvende denne teori- og modeldannelse på praktiske problemstillinger på såvel private- som offentlige virksomheder.

Eksamensform, samt konkretisering af reeksamen

 

Eksamen i afsætningsøkonomi består af en grupperapport og en mundtlig  ek-samen, der sigter mod at efterprøve tilstedeværelsen af de kvalifikationer og kompetencer, der er opregnet i det foregående afsnit om "viden, færdigheder og kompetencer".

Studerende, der ikke opnår karakteren 02 skal til omeksamen efter samme regler som den ordinære eksamen, dvs skrive et nyt  gruppeprojekt og til mundtlig eksamen. Hvis kun en studerende skal til reeksamen kan en individuel rapport aksepteres.

Censurform

Intern censur

Eksamensmål

Karakteren 12:
Gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse (kun få eller uvæsentlige mangler) af de under fagets formål beskrevne kompetencer.

- Eksaminanden skal ved eksamen demonstrere evnen til at skabe overblik og orientere sig i et relativt komplekst afsætningsøkonomisk bilags-/casemateriale, som kan vedrøre et eller flere af de delemner, som indgår i fagets centrale problemstillinger, og som hyppigt præsenteres i en beslutningskontekst.
- Eksaminanden skal præcist og udtømmende kunne identificere den eller de problemstillinger, opgavespørgsmålene lægger op til.
- Eksaminanden skal demonstrere evnen til udtømmende at aktivere samtlige relevante afsætningsøkonomiske begreber, modeller og teorier, som eksamensspørgsmålene lægger op til.
- Eksaminanden skal fejlfrit demonstrere analytisk beherskelse af de afsætningsøkonomiske begreber, modeller og teorier, som udgør pensum, på en sådan måde, at det kommer til udtryk i problemidentifikation og problemløsning. Argumenterne for løsning af et problem skal være klare, velstrukturerede, fyldestgørende og konsistente.
- Eksaminanden skal beherske obligatoriske og tidligere erhvervede erhvervsøkonomiske kompetencer med relevans for faget afsætningsøkonomi på en sådan måde, at det kommer til udtryk i problemidentifikation og problemløsning.

Karakteren 02:
Gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer en minimumsopfyldelse af de under fagets formål beskrevne kompetencer.
- Eksaminanden skal kunne identificere de problemstillinger, som opgavespørgsmålene lægger op til, i et omfang så i hvert fald nogle er korrekte.
- Eksaminanden skal demonstrere kendskab og evne til at aktivere et minimum af de afsætningsøkonomiske begreber, modeller og teorier, som eksamensspørgsmålene lægger op til.
- Eksaminanden skal demonstrere kendskab til afsætningsøkonomiske begreber, modeller og teorier, selv om disse i fornødent omfang kommer til udtryk i problemidentifikation og problemløsning.
- Eksaminanden skal på nogle relevante punkter demonstrere evnen til at argumentere for problemstilling og løsningsforslag, selvom denne argumentation vil være præget af begrebsmæssige, logiske og metodiske mangler.

Udarbejdet af

Kurt Nørgaard Petersen

Godkendt af AU-HIH's bachelorstudienævn d.

xx/xx - 20xx

Bedømmelse