[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Baggrunden for faget udspringer af behovet for systematisk viden om en række gennemarbejdede, hovedsageligt kvantitative metoder og modeller, der finder anvendelse i forbindelse med driftsøkonomisk problemløsning. Det drejer sig dels om modeller, ved hjælp af hvilke det er muligt at finde optimale løsninger på formulerede problemer, dels om modeller, der anvendes til at vurdere konsekvenserne af opstillede handlingsalternativer. Behovet for denne viden samt mulighederne for at anvende den forøges i takt med IT udviklingen.
Fagets målsætning er, at give de studerende en indføring i at tilpasse, konstruere, bedømme og anvende modeller med henblik på løsning af erhvervsøkonomiske problemstillinger.
Vægten i undervisningen lægges i mindre grad på de enkelte løsningsteknikker. Der ses mest på, hvordan problemer kan formuleres, så de kan løses ved hjælp af de pågældende teknikker, og hvad løsningerne fortæller. De enkelte løsninger og modeller vurderes med hensyn til følsomhed over for ændrede forudsætninger og med hensyn til manglende opfyldelse af én eller flere af de forudsætninger, der gælder for den enkelte model. Løsning af de formulerede modeller sker typisk ved anvendelse af IT-værktøjer.
-
-
Forelæsninger suppleret med øvelser
Nagraj Balakrishnan, Barry Render, Ralph M Stair: Managerial Decision Modeling with Spreadsheets and Student CD Package, seneste udgave
Supplerende noter
Ja, for HA 3. semester studerende (studiestart 2010 og senere)
LÆRINGSMÅL: KVALIFIKATIONER OG KOMPETENCER:
Målet er at de studerende efter at have fulgt faget kan:
4-timer skriftlig PC-eksamen med alle hjælpemidler.
Re-eksamen: Samme form som ovenstående, dog kan prøven (hvis max. 5 studerende er tilmeldt) konverteres til en mundtlig eksamen i pensum.
Ekstern censur
Karakteren 12
Gives for en fremragende besvarelse af en eksamensopgave omhandlende specifikke problemstillinger inden for et eller flere af de områder der nævnes under fagets centrale problemstillinger. Besvarelsen skal i forhold til de nævnte læringsmål være fremragende inden hver af de i opgaven nævnte problemstillinger og skal således være uden eller kun få uvæsentlige mangler.
Karakteren 02
Gives for en netop tilstrækkelig besvarelse som demonstrerer den minimalt acceptable grad af målopfyldelse for faget. Den studerende kan identificere, beskrive og løse de mest elementære dele af de i opgaven nævnte problemstillinger og hermed demonstrere opnåelse af et basalt kendskab til fagets centrale problemstillinger
Finn Porsgaard
xx/xx - 20xx