Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H DRØPM Driftsøkonomiske planlægningsmodeller ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor (HA)
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: 2 lektioner i 15 uger og 2 øvelsestimer i 11 uger
  • Deltagerbegrænsning: -
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 32233

Formål

Baggrunden for faget udspringer af behovet for systematisk viden om en række gennemarbejdede, hovedsageligt kvantitative metoder og modeller, der finder anvendelse i forbindelse med driftsøkonomisk problemløsning. Det drejer sig dels om modeller, ved hjælp af hvilke det er muligt at finde optimale løsninger på formulerede problemer, dels om modeller, der anvendes til at vurdere konsekvenserne af opstillede handlingsalternativer. Behovet for denne viden samt mulighederne for at anvende den forøges i takt med IT udviklingen.

Fagets målsætning er, at give de studerende en indføring i at tilpasse, konstruere, bedømme og anvende modeller med henblik på løsning af erhvervsøkonomiske problemstillinger.

Indhold

 

  • Anvendelse af kvantitative modeller i en problemløsningsproces
  • Lineære optimeringsmodeller
  • Heltalsprogrammeringsmodeller
  • Målprogrammeringsmodeller
  • Heuristiske modeller
  • Simulationsmodeller

Vægten i undervisningen lægges i mindre grad på de enkelte løsningsteknikker. Der ses mest på, hvordan problemer kan formuleres, så de kan løses ved hjælp af de pågældende teknikker, og hvad løsningerne fortæller. De enkelte løsninger og modeller vurderes med hensyn til følsomhed over for ændrede forudsætninger og med hensyn til manglende opfyldelse af én eller flere af de forudsætninger, der gælder for den enkelte model. Løsning af de formulerede modeller sker typisk ved anvendelse af IT-værktøjer.

Faglige forudsætninger

-

Underviser

-

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger suppleret med øvelser

Litteratur

Nagraj Balakrishnan, Barry Render, Ralph M Stair: Managerial Decision Modeling with Spreadsheets and Student CD Package, seneste udgave


Supplerende noter

Er fagmodulet obligatorisk?

Ja, for HA 3. semester studerende (studiestart 2010 og senere)

Viden, Færdigheder, Kompetencer

 

LÆRINGSMÅL: KVALIFIKATIONER OG KOMPETENCER:
Målet er at de studerende efter at have fulgt faget kan:

  • beskrive og argumentere for anvendelse af forskellige modeltyper i en problemløsningssammenhæng
  • formulere, løse og fortolke løsninger på lineære programmeringsproblemer samt på heltalsprogrammeringsproblemer
  • beskrive metoder til løsning af optimeringsproblemer med flere mål samt løse sådanne problemer
  • beskrive eksempler på heuristiske metoder og deres anvendelse samt opstille simple heuristikker og anvende disse
  • konstruere simple simulationsmodeller, gennemføre simulationer og fortolke løsningsresultater

 

Eksamensform, samt konkretisering af reeksamen

 

4-timer skriftlig PC-eksamen med alle hjælpemidler.

Re-eksamen: Samme form som ovenstående, dog kan prøven (hvis max. 5 studerende er tilmeldt) konverteres til en mundtlig eksamen i pensum.

Censurform

Ekstern censur

Eksamensmål

Karakteren 12
Gives for en fremragende besvarelse af en eksamensopgave omhandlende specifikke problemstillinger inden for et eller flere af de områder der nævnes under fagets centrale problemstillinger. Besvarelsen skal i forhold til de nævnte læringsmål være fremragende inden hver af de i opgaven nævnte problemstillinger og skal således være uden eller kun få uvæsentlige mangler.


Karakteren 02
Gives for en netop tilstrækkelig besvarelse som demonstrerer den minimalt acceptable grad af målopfyldelse for faget. Den studerende kan identificere, beskrive og løse de mest elementære dele af de i opgaven nævnte problemstillinger og hermed demonstrere opnåelse af et basalt kendskab til fagets centrale problemstillinger 

Udarbejdet af

Finn Porsgaard

Godkendt af AU-HIH's bachelorstudienævn d.

xx/xx - 20xx

Bedømmelse