Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H FIN1 Finansiering ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor i erhvervsøkonomi (HA)
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: 30 lektioner samt 26 øvelsestimer i alt
  • Deltagerbegrænsning: -
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 32249

Formål

 

At gøre de studerende i stand til at værdiansætte virksomheder under hensyntagen til kapitalstruktur og risiko under anvendelse af portefølje, investerings og optionsteori. Derudover skal de studerende kunne optimere en virksomheds finansiering, mellem egenkapital, lang og kortfristed gæld

Relationer til andre fag.

Faget bygger videre på den viden der er opnået i fagene: makroøkonomi, omkostnings- og investeringsteori, ekstern regnskab og statistik.


Baggrund for faget:
Optimering af virksomhedens værdi gennem tilpasning af kapitalstruktur, risikoprofil og investeringspolitik er afgørende for en virksomheds konkurrencemæssige position og evne til at opkøbe andre virksomheder eller indgå i fusioner på fordelagtige vilkår. Faget gør den studerende i stand til at vurdere finansierings og investeringsmuligheder i lyset af dets konsekvenser for virksomhedens værdi.

Indhold

 

Faget starter med en kort gennemgang af det finansielle systems markeder, institutioner og opgaver. Med hertil hører virksomhedernes rapportering til markedet, og markedets information til virksomheder og investorer om renteforhold og aktienøgletal.

Første centrale tema er Valuation, dvs. investorernes værdiansættelse af virksomhederne på aktiemarkedet. Her opstår markedets information til virksomhederne om investorernes afkastkrav og dermed virksomhedernes kapitalomkostning. Med til dette emne hører betydningen af vækst, både konstant vækst og midlertidig høj vækst, og betydningen af kapitalstrukturen. Under dette punkt beskrives fagets grundlæggere, Modigliani og Miller, og deres arbejde.

Det andet centrale tema er risikomåling og porteføljeteori: Hvorledes måles den risiko som den enkelte virksomhed udsætter porteføljeinvestorerne for, og hvorledes giver denne risiko sig udslag i en differentiering af virksomhedernes kapitalomkostning? Under dette punkt beskrives CAPM, den centrale teori om og model for markedets risikojusterede afkastkrav.

Næste tema er virksomhedens eksterne finansiering via kort og langfristed gæld, primært med fokus på likviditetsstyring og realkreditfinansiering.

Sidste tema er optioner og futures: Optioners anvendelse og værdiansættelse beskrives, og derefter inddrages de både i virksomhedens investeringsplanlægning (reale optioner) og i den mere operative risikostyring (risk management).


Forankring af AU- HIH's strategiske værdi: Nærhed til erhvervslivet:

Nærheden til erhvervslivet sikres via en anvendelse af praktiske virksomheder og cases til illustration af problemstillinger samt anvendelse af gæsteforelæsere.

Faglige forudsætninger

Bogføring og regnskabsforståelse, eksternt regnskab, statistik, makroøkonomi, omkostnings- og investeringsteori.

Underviser

-

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger suppleret med øvelser

Litteratur

-

Er fagmodulet obligatorisk?

Ja, for HA almen 3. semester studerende (studiestart 2010 eller senere)

Viden, Færdigheder, Kompetencer

 

LÆRINGSMÅL, KVALIFIKATIONER OG KOMPETENCER.

Efter at have fulgt faget skal den studerende være i stand til :

  • Værdiansætte virksomheder samt analysere aktiers nøgletal
  • Redegøre for kapitalstrukturens betydning for værdi, afkastkrav og risiko
  • Beregne værdien af optioner, samt analysere deres anvendelse til afdækning af risiko og spekulation
  • Vurdere forskellige finansieringsmuligheder herunder især realkreditfinansiering under hensyn til NV og risiko.

Eksamensform, samt konkretisering af reeksamen

 

I grupper på 3 - 4 studerende udarbejdes en caserapport på maksimalt 25 sider + bilag og et velfungerende excelregneark. Rapporten udarbejdes i fagene økonomistyring og finansiering. På baggrund af rapporten gennemføres en individuel mundtlig eksamen. Halvdelen af de studerende eksamineres i faget økonomistyring, mens den anden halvdel eksamineres i finansiering. Der gives en samlet karakter for caserapporten og den mundtlige præsentation. Eksaminationsfaget oplyses 24 timer før eksamen.

Reeksamen

Udarbejdelse af ny caserapport baseret på ny case og nye opgaver, med efterfølgende individuel mundtlig eksamen, er der mindre end 5 studerende til reeksamen kan caserapporten erstattes af en 40 minutters mundtlig eksamen uden hjælpemidler og uden forberedelse i både finansiering og økonomistyring.

Censurform

Intern censur

Eksamensmål

 

Karakteren 12.

Eksaminanden demonstrerer:

  • Et meget omfattende overblik over samt en specifik viden om de forskellige begreber, metoder, koncepter og principper der indgår som pensum i faget, herunder en meget overbevisende generel indsigt i de grundlæggende antagelser og forudsætninger, som disse grundlæggende forudsætninger bygger på.
  • En fremragende kompetence til at identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til håndtering af finansielle problemstillinger ved meget bevidst og velargumenteret at anvende fagets begreber, koncepter, teorier og metoder
  • Et overbevisende overblik over problemløsningsmetode samt en meget sikker perspektivering og refleksion over dette valg.


Der er tale om en fremragende præstation, der demonstrerer en udtømmende opfyldelse af fagets mål, med kun få uvæsentlige mangler.

Karakteren 02:
Eksaminanden udviser:

  • Et ikke særligt omfattende overblik over samt en usikker viden om de forskellige modeller og teorier i faget.
  • En meget lidt overbevisende indsigt i de grundlæggende antagelser og forudsætninger, som disse modeller og teorier bygger på.
  • En ret snæver og partiel viden om de enkelte modeller og teorier og en ret usikker begrundelse for deres relevans - eller mangel på samme - i forhold til den konkrete situation (case-oplæg).
  • En forholdsvis begrænset evne til generelt og specifikt at overskue den "praktiske" case-problemstilling, samt en forholdsvis almen og generel kompetence til at argumentere for, hvad der synes væsentligt og uvæsentligt i denne (case-oplæg).
  • En ikke særlig veldokumenteret kompetence til generelt eller specifikt at kunne identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til den udleverede problemstilling - og her udvises mangler med hensyn til en velargumenteret anvendelse af fagmodulets begreber, modeller, teorier og metoder.
  • En meget usikker og ureflekteret indsigt i konsekvenserne af et teori- og metodevalg i forhold til den konkrete problemstilling.
  • Et ikke overbevisende overblik over egen problemløsningsmetode i relation til den konkrete problemstilling samt en udpræget manglende perspektivering og refleksion herover.

Der er ved karakteren 02 tale om mindstemål af forståelse, kundskaber og færdigheder, der kan anerkendes, for at prøven kan betragtes som bestået.

Udarbejdet af

Simon Torp

Godkendt af AU-HIH's bachelorstudienævn d.

xx/xx-20xx

Bedømmelse