[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
At gøre de studerende i stand til at værdiansætte virksomheder under hensyntagen til kapitalstruktur og risiko under anvendelse af portefølje, investerings og optionsteori. Derudover skal de studerende kunne optimere en virksomheds finansiering, mellem egenkapital, lang og kortfristed gæld
Relationer til andre fag.
Faget bygger videre på den viden der er opnået i fagene: makroøkonomi, omkostnings- og investeringsteori, ekstern regnskab og statistik.
Baggrund for faget:
Optimering af virksomhedens værdi gennem tilpasning af kapitalstruktur, risikoprofil og investeringspolitik er afgørende for en virksomheds konkurrencemæssige position og evne til at opkøbe andre virksomheder eller indgå i fusioner på fordelagtige vilkår. Faget gør den studerende i stand til at vurdere finansierings og investeringsmuligheder i lyset af dets konsekvenser for virksomhedens værdi.
Faget starter med en kort gennemgang af det finansielle systems markeder, institutioner og opgaver. Med hertil hører virksomhedernes rapportering til markedet, og markedets information til virksomheder og investorer om renteforhold og aktienøgletal.
Første centrale tema er Valuation, dvs. investorernes værdiansættelse af virksomhederne på aktiemarkedet. Her opstår markedets information til virksomhederne om investorernes afkastkrav og dermed virksomhedernes kapitalomkostning. Med til dette emne hører betydningen af vækst, både konstant vækst og midlertidig høj vækst, og betydningen af kapitalstrukturen. Under dette punkt beskrives fagets grundlæggere, Modigliani og Miller, og deres arbejde.
Det andet centrale tema er risikomåling og porteføljeteori: Hvorledes måles den risiko som den enkelte virksomhed udsætter porteføljeinvestorerne for, og hvorledes giver denne risiko sig udslag i en differentiering af virksomhedernes kapitalomkostning? Under dette punkt beskrives CAPM, den centrale teori om og model for markedets risikojusterede afkastkrav.
Næste tema er virksomhedens eksterne finansiering via kort og langfristed gæld, primært med fokus på likviditetsstyring og realkreditfinansiering.
Sidste tema er optioner og futures: Optioners anvendelse og værdiansættelse beskrives, og derefter inddrages de både i virksomhedens investeringsplanlægning (reale optioner) og i den mere operative risikostyring (risk management).
Forankring af AU- HIH's strategiske værdi: Nærhed til erhvervslivet:
Nærheden til erhvervslivet sikres via en anvendelse af praktiske virksomheder og cases til illustration af problemstillinger samt anvendelse af gæsteforelæsere.
Bogføring og regnskabsforståelse, eksternt regnskab, statistik, makroøkonomi, omkostnings- og investeringsteori.
-
Forelæsninger suppleret med øvelser
-
Ja, for HA almen 3. semester studerende (studiestart 2010 eller senere)
LÆRINGSMÅL, KVALIFIKATIONER OG KOMPETENCER.
Efter at have fulgt faget skal den studerende være i stand til :
I grupper på 3 - 4 studerende udarbejdes en caserapport på maksimalt 25 sider + bilag og et velfungerende excelregneark. Rapporten udarbejdes i fagene økonomistyring og finansiering. På baggrund af rapporten gennemføres en individuel mundtlig eksamen. Halvdelen af de studerende eksamineres i faget økonomistyring, mens den anden halvdel eksamineres i finansiering. Der gives en samlet karakter for caserapporten og den mundtlige præsentation. Eksaminationsfaget oplyses 24 timer før eksamen.
Reeksamen
Udarbejdelse af ny caserapport baseret på ny case og nye opgaver, med efterfølgende individuel mundtlig eksamen, er der mindre end 5 studerende til reeksamen kan caserapporten erstattes af en 40 minutters mundtlig eksamen uden hjælpemidler og uden forberedelse i både finansiering og økonomistyring.
Intern censur
Karakteren 12.
Eksaminanden demonstrerer:
Der er tale om en fremragende præstation, der demonstrerer en udtømmende opfyldelse af fagets mål, med kun få uvæsentlige mangler.
Karakteren 02:
Eksaminanden udviser:
Der er ved karakteren 02 tale om mindstemål af forståelse, kundskaber og færdigheder, der kan anerkendes, for at prøven kan betragtes som bestået.
Simon Torp
xx/xx-20xx