Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H IT IT i Virksomheden ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 2 x 10 (forelæsninger) og 2 x 10 (øvelser)
  • Deltagerbegrænsning: -
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 32227

Formål

Målsætning for faget:
At give de studerende en forståelse for forretningsmæssige informationssystemer og de styringsmæssige opgaver, som de understøtter i virksomheden.


Baggrund for faget:
Den virksomhedsmæssige anvendelse af it - herunder de anvendte informationssystemer - vil naturligt indgå som et basalt område for alle erhvervsøkonomistuderende og vil også naturligt indgå i deres videre uddannelse på AU-HIH.

Det er derfor vigtigt, tidligt, at give de studerende en grundlæggende forståelse af begreber og løsninger, som er knyttet til virksomhedernes brug af it.

De studerende skal kunne anvende de begreber og systemer, der anvendes til styring af virksomhedens ressourcer (Enterprise Resource Planning-systemer, ERP).

De studerende skal også introduceres til en meget benyttet undervisnings-/læringsform, nemlig projektarbejdet. Det skal ske ved, at de i grupper skal arbejde med/undersøge fænomener og forhold, som er knyttet til virksomhedens informationssystemer.

Indhold

 

FAGETS CENTRALE PROBLEMSTILLINGER:
Faget har 3 hovedelementer:

1) En praktisk introduktion til et ERP-system (AXAPTA) og dermed til virksomhedens processer.
2) Metoder til formel modellering af processer, data og hændelser.
3) En introduktion til virksomhedens informationssystemer og disses relation til virksomhedsstrategier.

Nærhed til erhvervslivet:

Der indgår minimum to gæsteforelæsninger fra professionelle IT-virksomheder.

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Finn Porsgaard

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger suppleret med øvelser

Litteratur

-

Er fagmodulet obligatorisk?

Ja. HA 1. semester

Viden, Færdigheder, Kompetencer

 

Som grundlag for udvikling af de studerendes generelle og specifikke kompetencer indgår følgende problemstillinger som kombinerer veletablerede fag- og teoriområder med praktiske problemstillinger.

Det er formålet, at den studerende efter at have fulgt faget:

  • Har forståelse for hvad et informationssystem er og kunne analysere elementer i dette.
  • Har forståelse for begreberne system, information og model.
  • Kan anvende dataflow-diagrammer, entitets-relationsdiagrammer og tilstandsdiagrammer til at beskrive og analysere informationssystemer.
  • Har forståelse for hvorledes it kan anvendes til at skabe forretningsmæssige fordele for en virksomhed, herunder kunne identificere, analysere og vurdere it-muligheder.
  • Kan anvende et ERP-system til enkle registreringer og redegøre for den principielle opbygning af systemet.
  • Kan analysere og beskrive en række konkrete forretningsmæssige anvendelser af informationssystemer, som f.eks. ERP, CRM, SCM, Elektroniske handelssystemer og beslutningsstøttesystemer.
  • Har forståelse for de ledelsesmæssige udfordringer omkring it og derfor vil være i stand til at analysere forhold omkring: it-ledelsens rolle, sikkerhed og implementering af informationssystemer.

Kan præsentere og analysere en case i form af en skriftlig rapport; kan organisere og fungere i et gruppeprojekt på op til 4 personer og efterfølgende evaluere og reflektere over forløbet.

Eksamensform, samt konkretisering af reeksamen

 

Skriftlig 3- timers eksamen. Alle hjælpemidler er tilladt.

Reeksamen: Skriftlig 3-timers eksamen.

Censurform

Ekstern censur

Eksamensmål

 

Karakteren 12:
Gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler.

Eksaminanden udviser:

  • Et omfattende overblik over, samt en meget sikker viden om de forskellige modeller og teorier, der indgår som pensum i faget.
  • En overbevisende generel indsigt i de grundlæggende antagelser og forudsætninger, som disse modeller og teorier bygger på.
  • En meget omfattende specifik viden om de enkelte modeller og teorier, som kommer til udtryk i en dækkende begrundelse for deres relevans - eller manglen på samme - i forhold til den konkrete situation (case-oplæg).
  • En fremragende kompetence til generelt og specifikt at overskue den "praktiske" caseproblemstilling, samt en særdeles overbevisende evne til at argumentere for, hvad der synes væsentligt og uvæsentligt i denne (case-oplæg).
  • En fremragende kompetence til generelt og specifikt at identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til den udleverede problemstilling ved meget bevidst og velargumenteret at anvende fagmodulets begreber, modeller, teorier og metoder (koblingen mellem teori og praksis).
  • En meget omfattende indsigt i konsekvenserne af, at vælge netop den valgte teoretiske og metodiske tilgang til den konkrete problemstilling.
  • Et overbevisende overblik over egen problemløsningsmetode i relation til den konkrete problemstilling samt en dyb perspektivering og refleksion herover.

Karakteren 02:
Gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål.

Eksaminanden udviser:

  • Et ikke særligt omfattende overblik over samt en usikker viden om de forskellige modeller og teorier i faget.
  • En meget lidt overbevisende indsigt i de grundlæggende antagelser og forudsætninger, som disse modeller og teorier bygger på.
  • En ret snæver og partiel viden om de enkelte modeller og teorier og en ret usikker begrundelse for deres relevans - eller mangel på samme - i forhold til den konkrete situation (case-oplæg).
  • En forholdsvis begrænset evne til generelt og specifikt at overskue den "praktiske" case-problemstilling, samt en forholdsvis almen og generel kompetence til at argumentere for, hvad der synes væsentligt og uvæsentligt i denne (case-oplæg).
  • En ikke særlig veldokumenteret kompetence til generelt eller specifikt at kunne identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til den udleverede problemstilling - og her udvises mangler med hensyn til en velargumenteret anvendelse af fagmodulets begreber, modeller, teorier og metoder.
  • En meget usikker og ureflekteret indsigt i konsekvenserne af et teori- og metodevalg i forhold til den konkrete problemstilling.
  • Et ikke overbevisende overblik over egen problemløsningsmetode i relation til den konkrete problemstilling samt en udpræget manglende perspektivering og refleksion herover.

Der er ved karakteren 02 tale om mindstemål af forståelse, kundskaber og færdigheder, der kan anerkendes, for at prøven kan betragtes som bestået.

Udarbejdet af

Finn Porsgaard

Godkendt af AU-HIH's bachelorstudienævn d.

d. 27.08.2010 (IMH)

Bedømmelse