[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Målet er at bringe de studerende op på et niveau svarende til fagligt A-niveau inden for de emner, hvor faget anvendes som hjælpefag til at understøtte de økonomiske og statistiske fagområder.
Undervisningen har til formål at bibringe de studerende det kendskab til matematik og matematiske modeller, der er nødvendigt for at tilegne sig de kvantitativt orienterede fag i studiet.
1. Funktioner i én variabel: differentiation, optimering
2. Funktioner i to og flere variable: partiel differentiation, optimering
3. Integration: ubestemte og bestemte integraler, partiel integration og integration ved substituion
4. Kvotientrækker, anvendelser indenfor finansieringen
5. Matrix algebra: Vektorer, matricer, regneoperationer, determinantbestemmelse, lineære ligningssystemer
Grundlæggende personlige egenskaber:
Selvstændighed ***
Kreativitet *
Samarbejdsevne *
Egen læring ***
Bestået matematik på gymnasialt B-niveau
Steen Mortensen
Klasseundervisning
Danish
Se "Pensum"
Klasseundervisning 100 %
Ian Jacques: "Mathematics for economics and business", FT Prentice Hall, ISBN: 0-273-70195-9.
Noter
Ingen
Bestået/Ikke-bestået
· Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
· Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
· Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
o at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
o at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)
Til undervisningen er der knyttet aflevering af hjemmeopgaver. Eksamen vil bestå af en 4-timers skriftlig prøve. Alle hjælpemidler må benyttes.