Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H MIKRO Mikroøkonomi ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor (HA)
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 3 timer, plus øvelser
  • Deltagerbegrænsning: -
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 26106

Formål

Mikroøkonomi udgør sammen med fagene Erhvervs- og samfundsbeskrivelse,
Makroøkonomi og dele af International Business fagblokken samfundsøkonomi på
HA-uddannelsens 1-4 semester.

 Samfundsøkonomiens generelle formål er at tilføre de studerende et sæt af analyseværktøjer og teoretiske modeller som kan anvendes som overordnet forståelsesramme for borgeres, virksomheders og offentlige organisationers ageren i samfundet.

Fagområdet Mikroøkonomi tager udgangspunkt i mikroøkonomisk teori svarende
til et introducerende niveau som typisk anvendes på universiteters introducerende niveau både nationalt og internationalt.

Formålet er at danne det grundlæggende forståelsesapparat for økonomiske
teorier og modeller på individ, virksomheds og enkeltmarkeds niveau.

Indhold

 

Fagets udgangspunkt er den enkelte husholdning (forbruger) og den enkelte
virksomhed (producent) og deres ageren på et marked. Dette indebærer behandling
at forhold som:

-         Personlig nytte og nyttemaksimering og forbrugsteori

-         Produktionsfunktioner og omkostningsteori på kort og langt sigt og under forskellige forudsætninger om variabilitet

-         Prisoptimering under forskellige markedsformer og ved anvendelse af markedsmagt (fuldkommen konkurrence, monopol, monopolistisk konkurrence,
oligopol, prisdiskriminering m.v)

-         Markedssvigt og  disse forholds indflydelse på prisdannelsen (asymmetrisk information, eksternaliteter, offentlige goder)

-         Velfærdsøkonomi.

 

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Jørn Reeckmann Andersen

Undervisnings- og arbejdsform

 

Forelæsninger


Opgavetræning i øvelsestimer

Litteratur

Pindyck, Robert; Rubinfeld, Daniel: "Microeconomics." Pearson  ( nyeste udgave)

Er fagmodulet obligatorisk?

Ja, for HA Intl. Erhvervsøkonomi studerende på 1. semester (studiestart 2011)

Viden, Færdigheder, Kompetencer

En bred og alsidig forståelse af den grundlæggende mikroøkonomiske teori. Det gælder dannelse af et økonomisk begrebsapparat, definitioner og modelapparat samt de forudsætninger, der knytter sig til ovenstående.

Det er centralt, at den studerende opnår kvalifikationer, således at vedkommende kan anvende den erhvervede mikroøkonomiske viden til at redegøre for og vurdere effekterne af en given mikroøkonomisk problemstilling. Det understreges, at løsningen skal ske  ved anvendelse af specifikke mikroøkonomiske værktøjer og analyser. Problemstillingerne kan relatere sig direkte til pensum eller være analoge til pensum.

Endvidere skal den grundlæggende forståelse kunne anvendes videre i øvrige fagområder, hvilket betyder at de opnåede kompetencer er centrale i et hvert videregående økonomisk studieforløb og i en aktiv erhvervskarriere.

Den faglige kompetence afgrænses af det valgte pensum, som kan variere marginalt i forhold til det givne faglige indhold ovenfor.

Eksamensform, samt konkretisering af reeksamen

For at indstille sig til den skriftlige eksamen skal en obligatorisk opgave bestås

Skriftlig eksamen uden hjælpemidler (lommeregner er tilladt)

Varighed: 2 timer

Karakter: 7 trins skala



Reeksamination svarer til den ordinære eksamination, men ved maksimalt 5 studerende kan eksaminationen foregå mundtligt.

Censurform

Intern censur

Eksamensmål

 

Karakteren 12:

Gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af
fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler.


Eksaminanden udviser:

  • Et omfattende overblik over, samt en meget sikker viden om de forskellige modeller og teorier, der indgår som pensum i faget.
  • En overbevisende generel indsigt i de grundlæggende antagelser og forudsætninger, som disse modeller og teorier bygger på.
  • En meget omfattende specifik viden om de enkelte modeller og teorier, som kommer til udtryk i en dækkende begrundelse for deres relevans - eller manglen på samme - i forhold til den konkrete situation (case-oplæg).
  • En fremragende kompetence til generelt og specifikt at overskue den "praktiske" caseproblemstilling, samt en særdeles overbevisende evne til at argumentere for, hvad der synes væsentligt og uvæsentligt i denne (case-oplæg).
  • En fremragende kompetence til generelt og specifikt at identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til den udleverede problemstilling ved meget bevidst og velargumenteret at anvende fagmodulets begreber, modeller, teorier
    og metoder (koblingen mellem teori og praksis).

 


  • En meget
    omfattende indsigt i konsekvenserne af at vælge netop den valgte teoretiske og
    metodiske tilgang til den konkrete problemstilling.

 


  • Et overbevisende
    overblik over egen problemløsningsmetode i relation til den konkrete
    problemstilling samt en dyb perspektivering og refleksion herover.

 

Karakteren 02:

Gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt
acceptable grad af opfyldelse af fagets mål.



Eksaminanden udviser:

 


  • Et ikke
    særligt omfattende overblik over samt en usikker viden om de forskellige
    modeller og teorier i faget.

 


  • En meget lidt
    overbevisende indsigt i de grundlæggende antagelser og forudsætninger, som
    disse modeller og teorier bygger på.

 


  • En ret snæver
    og partiel viden om de enkelte modeller og teorier og en ret usikker
    begrundelse for deres relevans - eller mangel på samme - i forhold til den
    konkrete situation (case-oplæg).

 


  • En
    forholdsvis begrænset evne til generelt og specifikt at overskue den
    "praktiske" case-problemstilling, samt en forholdsvis almen og generel
    kompetence til at argumentere for, hvad der synes væsentligt og uvæsentligt i
    denne (case-oplæg).

 


  • En ikke
    særlig veldokumenteret kompetence til generelt eller specifikt at kunne
    identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til den udleverede
    problemstilling - og her udvises mangler med hensyn til en velargumenteret
    anvendelse af fagmodulets begreber, modeller, teorier og metoder.

 


  • En meget
    usikker og ureflekteret indsigt i konsekvenserne af et teori- og metodevalg i
    forhold til den konkrete problemstilling.



Et
ikke overbevisende overblik over egen problemløsningsmetode i relation til den
konkrete problemstilling samt en udpræget manglende perspektivering og
refleksion herover.



Der er ved karakteren 2 tale om mindstemål af forståelse, kundskaber og
færdigheder, der kan anerkendes, for at prøven kan betragtes som bestået.

Udarbejdet af

Roger Bandick

Godkendt af AU Hernings bachelorstudienævn d.

15. august 2011 (IMH på vegne af studienævnet)

Studieordning og bedømmelse


HA almen erhvervsøkonomi

  • Hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala uden censur