[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Indlæringsmål:
Modul 1:
1. Den studerende skal kunne beskrive relevant afsætningsøkonomisk teori med vægt på de områder, som de praktiske elementer afstedkommer inden for den internationale dimension.
2. Den studerende skal være i stand til at forklare, hvorledes traditionel eksport planlægges, gennemføres og opfølges.
3. Den studerende skal være i stand til at udarbejde en eksportvirksomheds markedsføringsplan, herunder at analysere den indbyrdes afhængighed mellem planens analysedel og handlingsdel samt de omfattende krav om markedsinformation.
4. Den studerende skal være i stand til at analysere og præcisere informationsbehovet samt at gennemføre desk-research før indsamling af primære data i.f.t. pkt. 2 ovenfor.
Modul 2:
For at kunne foretage denne målretning af sin indsats, er det helt afgørende, at den studerende har et indgående kendskab til de potentielle kunders adfærd.
Dette indebærer, at den studerende skal kunne:
1. anvende adfærdsteorier på såvel konsumentvaremarkedet som det industrielle marked.
2. anvende relationsmodeller, trade marketing og branding.
3. anvende og evaluere udvalgte kvalitative undersøgelsesteknikker.
4. opnå en forståelse af, hvorledes sådanne teknikker kan integreres i en overordnet markedsinformationssøgningsstrategi.
5. analysere hvordan virksomhedens egne undersøgelser eventuelt kan kombineres med undersøgelser, der rekvireres udefra.
Modul 3:
At opøve evnen hos den studerende til selvstændigt at diskutere og vurdere problem-identifikation/analyseovervejelser og markedsføringsplanlægning.
Fagets formål er endvidere at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Fagmodulet er opbygges således, at mulighederne for faglig og metodisk progression tilgodeses samt at referencevirksomhedens problemstilling løses. Dette indebærer, at undersøgelse af markedsforhold 3 forudsætter undersøgelse af markedsforhold 2, som atter forudsætter undersøgelse af markedsforhold 1.
Modul 1:
I faget gennemgås studiemateriale, som skal udvikle de studerendes evne til at præcisere et informationsbehov og formulere en informationssøgningsstrategi. Der præsenteres forskellige kilder til desk-research.
Endvidere behandles relevante områder inden for:
- det internationale marked
- miljøafstand og - tilpasning
- virksomheders internationalisering
- segmentering i internationalt perspektiv
- international markedsstrategi
- metoder for markedsvalg
- markedsekspansion
- konkurrentadfærd
- valg af eksportorganisation
- valg af afsætningskanal samt øvrige parameter miks
- eksportfinansiering
- den internationale markedsføringsplans implementering
Modul 2:
- videregående international strategi og organisation
- særlige forhold ved industriel markedsføringsplanlægning
- organisatoriske købsadfærdmodeller
- interaktions- og relationsmodeller
- key account manager
- integreret ledelse af købs- og salgsrelationer
- forskellige individuelle og socialpsykologiske modeller til forståelse
af forbrugernes købsadfærd
- videregående distributionspolitik
- relationship marketing/new marketing
I faget trænes de studerende i at anvende kvalitative og kvantitative undersøgelsesteknikker i nævnte rækkefølge relateret til en virksomheds praktiske problemstilling.
Modul 3:
I faget trænes de studerende i - gennem projektarbejdet - at kunne se sammenhængen mellem at udarbejde en hensigtsmæssig informationssøgningsstrategi, at implementere den på en hensigtsmæssig måde samt at drage konsekvenserne heraf med hensyn til markedsføringsplanlægning.
Det er målsætningen for den personlige udvikling, at profilfaget skal give den studerende et dybtgående indblik i de problemstillinger som især SME virksomheder møder i den globaliserede verden og finde egnede fremtidige udviklingsveje for sådanne virksomheder.
Der forudsættes viden indenfor afsætningsøkonomi svarende til pensum på 2.-, 3.- og 4. semester.
Kurt Nørgaard Petersen, Jørnn Ladegaard et. al.
Undervisningen vil bestå af temaundervisning, projektarbejde og diskussion af relevante artikler.
Engelsk - samlæses med HA (im)
Hollensen, Svend: Global Marketing, seneste udgave
18 artikler fra modul 1, 2 og 3
Materiale fra gæstelærere
Materiale fra virksomhedsbesøg
Hand outs
Selvstudium 30 %
Holdundervisning 20 %
Projekt-/problemorienteret undervisning &underviserrolle/projektarbejde 30 %
Forberedelse til kursusforløbet 20 %
Særskilt pensumliste
Ingen særlige
Karakteren 02 eller derover
Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
Modul 1:
Diskussionsoplæg med individuel karaktergivning, fremlæggelse af startrapport på gruppebasis med efterfølgende individuel eksamination med intern censur. Evalueringen af startrapporten finder sted ca. en tredjedel ind i semesteret
Modul 2:
Diskussionsoplæg med individuel karaktergivning, fremlæggelse af midtvejsrapport på gruppebasis med efterfølgende individuel eksamination med intern censur. Evalueringen af midtvejsrapporten finder sted ca. 2/3 ind i semesteret.
Modul 3:
Diskussionsoplæg med individuel karaktergivning, fremlæggelse af afsluttende rapport på gruppebasis med efterfølgende individuel eksamination med ekstern censur. Evalueringen af afsluttende rapport finder sted primo januar.