Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H PØKO Profilfag - Økonomi ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 5. semester
  • Timer per uge: 9 lektioner per uge. Ialt 117 lektioner.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 26115

Formål

Faglig målsætning:

Profilen er orienteret mod anvendelse af regnskabsvæsen og finansiering i virksomhedens strategiske og taktiske beslutninger. Det tilstræbes at profilen giver de studerende et konkret kendskab til de værktøjer, som virksomhederne anvender i den daglige drift.

 

Profilens overordnede målsætning

Profilen tager udgangspunkt i fagene Økonomistyring, Ekstern Rapportering samt Finansiering fra studiets 1. og 2. år. Begrebsapparatet fra disse fag udbygges og udvikles, således at den studerende får en forståelse for disse fags tætte sammenhæng. Samtidig skal den studerende bibringes en forståelse for de usikre og ukendte omstændigheder der altid vil præge økonomiske beslutninger. Den studerende skal kunne identificere, analysere og løse problemstillinger i virksomhedens strategiske og taktiske tilpasning af aktivitet, kapacitet og finansielle strukturer. Derudover skal de studerende være i stand til at selektere og kommunikere økonomisk information, både til virksomhe­dens interne og eksterne interessenter.

Indhold

Kursusforløb

Profilen afvikles i tre fagområder, hvor afviklingen sker parallelt og integreret. Der vil i udstrakt grad være koordinerede opgaver og cases, som forudsætter anvendelse af teori og begrebsapparat fra alle tre områder.

 

Fagligt indhold:

Fagområde I Omhandler økonomistyringens kapacitets- og aktivitetsplanlægning specielt konkretiseret i budgettering på strategisk og taktisk niveau. Samtidig vil området indeholde teknikker til konsekvensberegninger (what-if analyser) som er mere generelt anvendelige i virksomheders planlægning. Fagområdet vil i udpræget grad anvende edb-baserede værktøjer til illustration og løsning. Specielt vil MS-EXCEL med tilhørende add-on produkter blive anvendt.


Det konkrete indhold:

1. Kapacitetsstyring

Indbyrdes sammenhæng mellem kapacitetsgrupper.

Styringsdimensioner.

2. Aktivitetsstyring.

Omkostningsbeskrivelser, kalkulationer.

Aktivitetsdisponering ved forskellige former for knap kapacitet.

Resultat-, balance- og likviditetsbudgettering.

Udvikling af budgetmodeller, generelt og i MS EXCEL.

Simuleringer af forskellige forudsætninger.

Målsøgning efter bestemte resultater.

 

Fagområde II omhandler valg af (fremmed)finansieringskilde, positionsopgørelse, risiko-vurdering, hedgingsinstrumenter samt opstilling af konkrete investeringskalku­ler. Skatteforhold inddrages aktivt i faget. Det er hensigten, at de studerende bliver i stand til at give en kvalificeret vejledning omkring valg af finansieringsform. Ved opstilling af investeringskal­kulerne skal de studerende trænes i at udnytte information fra regnskab og/eller budget. Denne del leder direkte over til cashflowmodellerne for fastsættelse af en virksomheds værdi, jvf. fagområde III. Fagområdet vil desuden se nærmere på informationsniveauet på de finansielle markeder samt diskutere performance-måling. De studerende skal bl.a. deltage i et aktiespil. Fagområdet vil ligesom fagområde I anvende edb-baserede værktøjer (MS-EXCEL m.v.) til illustration og løsning.

 

Det konkrete indhold:

1. Valg af fremmedfinansieringskilde

Valgkriterier

Kontantlån/obligationslån

Konvertering

FIH-lån

Pengeinstitutlån

Øvrige finansieringformer

Skatteregler

2. Risiko

Positionsopgørelse

Eksponering

Hedging

3. Investeringskalkuler

Opstilling af investeringskalkuler i praksis. Investeringskalkulerne vil blive opstillet efter skat og med baggrund i konkrete cases, hvor regn­skab og budget inddrages.

4. Prisdannelsen på aktiemarkedet.

Fagområde III omhandler udvidet årsregnskabslære og virksomhedsvurdering. Gennem undervisning og case arbejder opnås en større forståelse for aktievurdering, med efterfølgende virksomhedsovertagelse og udarbejdelse af koncernregnskab. Derudover gennemgås udvalgte årsregnskabsmæssige områder.

 

Det konkrete indhold:

Aktievurderingsmodeller

Virksomhedsovertagelse

Koncernregnskaber, herunder formål og teknik

Finansielle transaktioner og transaktioner i fremmed valuta inkl. finansielle instrumenter.

Aktiebaseret aflønning

Ledelsesberetningen, herunder omfanget af informationen

Nye tendenser i dansk regnskabsaflæggelse

 

 

Personlig udvikling

Den studerende skal kunne identificere, analysere og løse problemstillinger i virksomhedens strategiske og taktiske tilpasning af aktivitet, kapacitet og finansielle strukturer. Derudover skal de studerende være i stand til at selektere og kommunikere økonomisk information, både til virksomhe­dens interne og eksterne interessenter.

Faglige forudsætninger

Kurserne: Erhvervsøkonomi, Økonomistyring, Ekstern Rapportering samt Finansiering.

Underviser

Finn Porsgaard (ansvarlig)

Undervisnings- og arbejdsform

Pædagogiske midler

Den teoretiske indlæring foregår ved forelæsninger og den konkrete indlæring af teknikkerne foregår ved PC'er, hvor de studerende løser opgaver/cases på gruppebasis.

 

Danish

Litteratur

Tilgår

Læringsmetoder i %

Forelæsninger 14 %

Øvelser 6 %

Forberedelse til kursusforløbet 20 %

Selvstudium 14 %

Projektarbejde 36 %

Formidlerrollen 10 %

Pensum

Tilgår

IT-færdigheder

Program => Niveau

MS Excel => Opbygge/kombinere - kan strukturere og anvende, begrundet i forudsætninger og ønsket mål (5)

Beståelseskrav

Følger studieordningen for HA uddannelsen på AU-HIH

Kriterier for målopnåelse

· Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget

o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget

o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget

o på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

o på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

 

· Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)

o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)

o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)

o på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)

o på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)

 

 

· Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

o at formulere sin redegørelse for, og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.

o at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)

o at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar og ekspliciteret didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet ift - emnet og opgaven.

Bedømmelse

Der afholdes følgende evalueringer:

 

I I sidste del af semesteret stilles en opgave til hver gruppe. De stillede opgaver vil blive jævnt fordelt på de 3 fagområder og vil typisk tage udgangspunkt i en artikel. Fordelingen på fagområder sker ud fra et tilfældighedsprincip. Besvarelsen af opgaven består af et skriftligt oplæg på max. 3 sider (plus evt. bilag), samt en mundtlig præsentation for de øvrige studerende. Der gives en samlet karakter for det skriftlige arbejde og den mundtlige præsentation. Karakteren indgår med en vægt på 6. Ingen censur.

 

II Der stilles en større tværgående afløsningsopgave ved slutningen af forløbet. Opgaven løses i grupper på 2-3 studerende med efterfølgende individuelt mundtligt forsvar. Besvarelsen skal have et omfang på maksimalt 25 sider + bilag, samt den økonomiske model på elektronisk form. Ved den mundtlige eksamination vil alle tre faglærere være tilstede, og i fællesskab give en karakter med vægten 13.