Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H STA1 Statistik 1 ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor (HA) erhvervsøkonomi
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningslektioner i 13 uger samt 2 øvelseslektioner i 8 uger
  • Deltagerbegrænsning: -
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 32229

Formål

 

Målsætning for faget:
Formålet er at give den studerende en forståelse af sandsynlighedsteori og stikprøveteori samt være i stand til at gennemføre test på og opstille konfidensintervaller for én middelværdi, én varians og én andel, herunder at kunne forholde sig til om diverse forudsætninger er opfyldte.

Baggrund for faget:
Undervisningens udgangspunkter er kendskab til de sandsynlighedsteoretiske regneregler, der gælder for udfald af en og flere stokastiske udfald, herunder de standard sandsynlighedsfordelinger, der knytter sig til beskrivelse af stokastiske forsøg med udfald af såvel diskret som kontinuert karakter. Det drejer sig om fordelingerne: hypergeometrisk, binomial, poisson, normal, t- og chi-i-anden-fordelinger.
I undervisningen behandles stikprøveteori i form af metoderne for simpel tilfældig, stratificeret, klynge- og systematisk udvælgelse. Dertil kommer brug af de almindeligste beskrivende mål for central tendens, variation, skævhed og fordelingsform i populationer og stikprøver. I behandling af stikprøveresultater benyttes såvel de induktive slutningsmåder i form af konfidensintervaller som de deduktive slutningsmåder i form af hypoteseprøvning.

Indhold

Faget har flg. hovedelementer:

 Beskrivende statistik
 Sandsynlighedsteori
 Stokastiske variable og sandsynlighedsfordelinger
 Stikprøveudvælgelse og stikprøvefordelinger
 Punkt- og interval-estimation for én parameter
 Inferensteori

Faglige forudsætninger

-

Underviser

John Vestergaard Olesen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger suppleret med øvelser

Litteratur

Se bogliste på BlackBoard

Er fagmodulet obligatorisk?

Ja, for HA 1. semester studerende

Viden, Færdigheder, Kompetencer

 

Det væsentligste udgangspunkt i faget er analyser af teoretiske eller empiriske data af erhvervsøkonomisk eller samfundsøkonomisk art. Det er centralt, at den studerende kritisk kan vurdere forudsætningerne for at gennemføre analyser på data, og kan definere og formulere de relevante erhvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske problemstillinger i statistiske termer, som data kan bruges til løsning af.

 

Den studerende skal kunne udvælge og beherske de statistiske metoder, der skal anvendes til løsninger af problemstillingerne samt kritisk reflektere over de forudsætninger, der knytter sig til de anvendte metoder. Dertil kommer, at den studerende skal kunne arbejde selvstændigt og kommunikere analyseresultater til såvel specialister som ikke-specialister og formulere eventuelle forbedringsforslag til dataindsamling og analyser, samt perspektivere analyseresultaterne til den erhvervsøkonomiske eller den samfundsøkonomiske problemstilling og/eller teori, hvor de statistiske analyser er en del af løsningen.

Eksamensform, samt konkretisering af reeksamen

På baggrund af en given problemstilling skal der med udgangspunkt i et større datasæt udarbejdes en rapport, som bliver bedømt som enten bestået eller ikke-bestået.

Reeksamen består af en mundtlig eksamen ligeledes bedømt som enten bestået eller ikke-bestået.

Censurform

Ingen censur, underviseren bedømmer opgaverne.

Eksamensmål

Bedømmelsen bestået:
Den studerendes præstation viser, at den studerende som minimum opfylder og forstår kvalifikationsmålene, men han eller hun har ingen eller næsten ingen sammenhængende forståelse af disse kvalifikationer. Den studerende opfylder minimumskravene til kompetencer. Det udmønter sig i

* Valg af korrekte metoder og analyseformer med meget begrænset argumentation.

* Begrænsede og ofte partielle analyser i forhold til det ønskede.

* Begrænsede og svagt sammenhængende forudsætningsdiskussioner ved metodevalg, analyser og tolkning af analyseresultater.

Udarbejdet af

John Vestergaard Olesen

Godkendt af AU-HIH's bachelorstudienævn d.

27.08.2010 (IMH)

Bedømmelse