H ØKO Økonomistyring ( efterår 2011 - 5 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Bachelor (HA)
-
Semester/kvarter:
3. semester
-
Timer per uge:
26 lektioner: Forelæsninger 26 Lektioner: Øvelser Der påregnes mindst et virksomhedsbesøg eller en gæsteforlæser omkring emnerne transfer pricing og/eller performance management og/eller omkostningsstyring
-
Deltagerbegrænsning:
-
-
Undervisningssted:
Herning
-
Hovedområde:
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
-
Udbud ID:
32235
Formål
Baggrund for faget:
Økonomistyring er en nøglefunktion i moderne ledelse uanset organisationstype. Alle virksomheder - store som små, produktion eller service og offentlige som private - skal anvende økonomistyring, hvis de skal agere i en international konkurrencesituation, implementere og evaluere strategiske tiltag samt sikre målopfyldelse og optimal anvendelse af ressourcer.
Økonomiafdelinger arbejder i dag med en række forskelligartede opgaver som omkostningsvurderinger, analyser af forretningstiltag, opfølgning og ad-hoc analyser for ledelsen. Økonomisystemet er en del af det informationssystem, der anvendes af ledelsen i forbindelse med etablering af et beslutningsgrundlag for konkrete fremtidige beslutninger. Økonomistyring skaber således fundamentet for virksomhedens beslutningsprocesser og er helt centralt i den forbindelse.
Formålet med faget er således at bibringe den studerende de værktøjer, der skal anvendes til at udføre de økonomiske analyser som indgår i en virksomheds beslutningsprocesser.
Faget relaterer sig direkte til driftsøkonomi i forsyningskæder, driftsøkonomiske planlægningsmodeller, marketing, finansiering og eksternt regnskabsvæsen.
Indhold
-
Omkostningsforståelse og omkostningsfordelingssystemer (allokering)
-
Prisfastsættelse, Pricemanagement
-
Budget som ledelsesværktøj, Budgetkontrol
-
Decentralisering i en organisation
-
- Performancemåling, Balancescorecard og nøgletalsvurderinger
Faglige forudsætninger
Foregående semestre gennemført
Underviser
-
Undervisnings- og arbejdsform
Forelæsninger og øvelsesundervisning
Litteratur
-
Er fagmodulet obligatorisk?
Ja, for 3. semester HA studerende (studiestart 2010 og senere)
Viden, Færdigheder, Kompetencer
Efter at have gennemført undervisningen i faget Økonomistyring skal den studerende kunne forstå hvilke rammer ledelsen af en virksomhed har for at træffe økonomisk rationelle beslutninger. Endvidere skal den studerende kunne anvende de metoder, modeller og værktøjer en sådan beslutningstagen bygger på.
Det betyder at den studerende specifik skal være i stand til:
-
Forstå generelle og specifikke problemstillinger som Økonomistyring bygger på.
-
Forstå og anvende begreber og metoder indenfor omkostningsstyring og allokering.
-
Forstå og anvende metoder og begreber indenfor prisstyring og produktplanlægning
-
Anvende og vurdere metoder til præstationsvurdering og præstationsstyring - såvel finansielle som ikke finansielle nøgletal
-
- Forstå og anvende forskellige budgetteringsmetoder og budget kontrol
Eksamensform, samt konkretisering af reeksamen
I grupper på 3 - 4 studerende udarbejdes en caserapport på maksimalt 25 sider + bilag og et velfungerende excelregneark.
Rapporten udarbejdes i fagene økonomistyring og finansiering. På baggrund af rapporten gennemføres en individuel mundtlig eksamen. Halvdelen af de studerende eksamineres i faget økonomistyring, mens den anden halvdel eksamineres i finansiering. Der gives en samlet karakter for caserapporten og den mundtlige præsentation. Eksaminationsfaget oplyses 24 timer før eksamen.
Reeksamen
Udarbejdelse af ny caserapport baseret på ny case og nye opgaver, med efterfølgende individuel mundtlig eksamen, er der mindre end 5 studerende til reeksamen kan caserapporten erstattes af en 40 minutters mundtlig eksamen uden hjælpemidler og uden forberedelse i både finansiering og økonomistyring.
Censurform
Ekstern censur
Eksamensmål
Karakteren 12:
Gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler.
Eksaminanden udviser:
-
Et omfattende overblik over, samt en meget sikker viden om de forskellige modeller og teorier, der indgår som pensum i faget.
-
En overbevisende generel indsigt i de grundlæggende antagelser og forudsætninger, som disse modeller og teorier bygger på.
-
En meget omfattende specifik viden om de enkelte modeller og teorier, som kommer til udtryk i en dækkende begrundelse for deres relevans - eller manglen på samme - i forhold til den konkrete situation (case-oplæg).
-
En fremragende kompetence til generelt og specifikt at overskue den "praktiske" caseproblemstilling, samt en særdeles overbevisende evne til at argumentere for, hvad der synes væsentligt og uvæsentligt i denne (case-oplæg).
-
En fremragende kompetence til generelt og specifikt at identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til den udleverede problemstilling ved meget bevidst og velargumenteret at anvende fagmodulets begreber, modeller, teorier og metoder (koblingen mellem teori og praksis).
-
En meget omfattende indsigt i konsekvenserne af at vælge netop den valgte teoretiske og metodiske tilgang til den konkrete problemstilling.
-
Et overbevisende overblik over egen problemløsningsmetode i relation til den konkrete problemstilling samt en dyb perspektivering og refleksion herover.
Karakteren 02:
Gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål.
Eksaminanden udviser:
-
Et ikke særligt omfattende overblik over samt en usikker viden om de forskellige modeller og teorier i faget.
-
En meget lidt overbevisende indsigt i de grundlæggende antagelser og forudsætninger, som disse modeller og teorier bygger på.
-
En ret snæver og partiel viden om de enkelte modeller og teorier og en ret usikker begrundelse for deres relevans - eller mangel på samme - i forhold til den konkrete situation (case-oplæg).
-
En forholdsvis begrænset evne til generelt og specifikt at overskue den "praktiske" case-problemstilling, samt en forholdsvis almen og generel kompetence til at argumentere for, hvad der synes væsentligt og uvæsentligt i denne (case-oplæg).
-
En ikke særlig veldokumenteret kompetence til generelt eller specifikt at kunne identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til den udleverede problemstilling - og her udvises mangler med hensyn til en velargumenteret anvendelse af fagmodulets begreber, modeller, teorier og metoder.
-
En meget usikker og ureflekteret indsigt i konsekvenserne af et teori- og metodevalg i forhold til den konkrete problemstilling.
-
Et ikke overbevisende overblik over egen problemløsningsmetode i relation til den konkrete problemstilling samt en udpræget manglende perspektivering og refleksion herover.
Der er ved karakteren 02 tale om mindstemål af forståelse, kundskaber og færdigheder, der kan anerkendes, for at prøven kan betragtes som bestået.
Udarbejdet af
Jan Laursen
Godkendt af AU-HIH's bachelorstudienævn d.
xx/xx - 20xx
Bedømmelse