[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelse af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende:
Styrk dine formidlingskompetencer - bliv skarp til at kommunikere og lær hvordan du bruger it som projektværktøj i din opgaveskrivning på universitetet og i dit fremtidige arbejde.
Det er ikke nok at være dygtig og vide en masse, eksempler på det ser vi både i vores hverdag på universitetet, på tv, hos politikkerne mv. Det er afgørende for kvaliteten af både dine opgaver og dine mundtlige præsentationer på universitetet og senere i et fremtidigt job, at du er dygtig til at formidle dit stof og overbevise dine modtagere. Du skal kunne udvælge og tilrettelægge 'det rigtige' stof, kunne argumentere overbevisende og skabe forståelse og vække interesse hos modtagerne.
Gennem kurset "Akademisk formidling - vejen til god argumentation" opnås forståelse for og praktisk erfaring i, hvordan du skriftligt og mundtligt anvender retoriske virkemidler til at blive en god kommunikatør. Du bliver introduceret til de akademiske genrer og akademisk videnspraksis og lærer hvordan akademisk formidling ikke handler om snørklet og ulæseligt sprog - men om at formidle klart og overbevisende. Dette gøres med afsæt i egen kernefaglighed ved at arbejde med konkrete opgaver og oplæg fra de andre kurser, du følger. Endelig belyses, hvordan akademisk formidling kan blive en af dine styrker i dit kommende arbejde som fx storyteller, kommunikationsmedarbejder, konsulent mv.
Den teoretiske ramme for forløbet inddrager dele fra blandt andet retorik, diskursanalyse, argumentationsteori, processkrivning og virksomhedskommunikation.
Centralt for forløbet er anvendelsen af it-værktøjer som støtte til at formidle, skabe tekst, undgå skriveblokeringer, opbygge opgaver og oplæg / rapporter og præsentationer, anvende PowerPoint og andre præsentationsformer, give og modtage feedback mv.
Ingen
Videnskabelig assistent Gry Sandhold Jensen.
Kurset udbydes af studienævnet for informations- og medievidenskab.
Undervisningen vil bestå af introducerende oplæg fra faglærer. Ellers er fokus på de studerendes egne øvelser (skriftlige og mundtlige), oplæg og diskussioner, der tager udgangspunkt i materiale de i forvejen arbejder med på deres kernefag. Det kan være øvelser i planlagte oplæg eller formidling af eget fagligt stof i øvrigt. En central arbejdsform vil være feed-forward og feed-back, som de studerende får træning i at anvende. Der vil også være gæsteforelæsning udefra for at høre lidt om, hvordan den akademiske formidling anvendes (og savnes) i virksomhederne.
Dansk
Ud af elfenbenstårnet (2005), Leif Becker Jensen
Retorik. Teori og praksis (2009), Charlotte Jørgensen, Lisa S. Villadsen (red.)
Argumenter i kontekst (2010), Niels Møller Nielsen
Den gode præsentation (2010), Linda Greve
Prøveform: Mundtlig prøve med synopsis
Bedømmelse: 7-skala med intern censur
Hjælpemidler:
Varighed: 30 minutter
Omfang: Synopsens omfang er 3-5 sider
Bemærkninger:
Den studerende afleverer før den mundtlige eksamination en synopsis på 3-5 sider. Den mundtlige prøve har en varighed af 30 min. inklusive censur og tager udgangspunkt i synopsen. Karakteren gives både på baggrund af synopsen og den mundtlige præstation.