Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Audiovisuel kultur og kommunikation ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: 3 Mandag 11-14 i lok. 112, bygn. 1584
  • Deltagerbegrænsning: 35
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 30397

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • Demonstrerer basale færdigheder i at analysere audiovisuelle udtryk.
  • Demonstrerer evne til at arbejde med grundlæggende teori om audiovisuelle udtryk og indsigt samspillet mellem billede, tekst og lyd.
  • Demonstrerer evne til at arbejde med at audiovisuelle udtryk og i krydsfeltet mellem forskellige fagligheder - det vil eksempelvis sige kan kombinere forskellige tekstanalytiske strategier og teoretiske/analytiske tilgange.
  • Demonstrerer færdighed i at arbejde med og formidle, hvordan lyd og musik skaber betydning og kommunikerer i et audiovisuelt udtryk

Indhold

Gennem de audiovisuelle medier møder vi hver dag masser af audiovisuelle fortællinger, værker og produkter på film og tv, på internettet, i reklamer m.m., ligesom audiovisuelle fænomener omgiver os i byens rum både i form af individuelle mobile medier og kommunikationsteknologier. Den lydlige kommunikation i form af reallyde, effektlyde, musik, støj og stilhed spiller en væsentlig rolle for, hvordan vi oplever og erkender forskellige medieudtryk, men ofte overhøres lydsiden i medieanalyser og anvendes forholdsvis intuitivt i medieproduktioner.

HUMfaget vil introducere til teorier om lyd og billeder med fokus på, hvordan musik og lyd fungerer som kommunikative virkemidler, og hvordan betydning og effekt genereres i samspil med øvrige udtryk som billeder, tekst og tale. Disse teoretiske afsæt  kan  metodisk kvalificere analyser og forståelser af, hvordan og i kraft af hvad de audiovisuelle fortællinger opererer og virker, på hvilken måde den audiovisuelle kultur iscenesætter og "omsætter" den multisensoriske virkelighed til en audiovisuel "virkelighed" og hvad det kan betyde i en større samfundsmæssig kontekst.

Teorierne vil blive diskuteret og afprøvet i forhold til forskellige medier og  genrer som film, tv, internet og mobile devices, men også i forhold til fænomener som virksomhedsbranding, produktdesign, arkitektur, kunst og læring, hvor lyd(branding) spiller en stadig større rolle.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Iben Have/Pia Rasmussen

Kurset udbydes af studienævnet for æstetiske fag. 

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår som en kombination af underviser oplæg, oplæg fra studerende, diskussioner og teoretiske og analytiske workshops.

Danish

 

Litteratur

• Herbert Zettl, Sight, Sound, Motion. Applied Media Aesthetics, Wadsworth 1999.
• Klaus Bruhn Jensen "Lyd som kommunikation", MedieKultur no. 40/41, 2006
• Birger Langkjær, "Mediernes lyd", MedieKultur no. 40/41, 2006
• Murray Schafer, The Soundscape, Destiny Books, 1994.
• Tim Ingold, "Against Soundscape", Carlyle, A. (ed), Autumn Leaves: Sound and the
Environment in Artistic Practice. Paris: Double Entendre, 2007

 

Bedømmelse

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • 5 xxxxx

Prøveform: Fri skriftlig prøve

Bedømmelse: 7-skala med intern censur

Hjælpemidler:

Varighed:

Omfang: 8-10 sider

Bemærkninger: Den studerende udarbejder en fri skriftlig hjemmeopgave på 8-10 normalsider (2400 tegn, inkl. noter). Forside, indholdsfortegnelse og eventuelle bilag tælles ikke med. Den skriftlige opgave kan udformes af en gruppe af studerende i fællesskab. Det skal i sådanne tilfælde fremgå, hvilke studerende der er ansvarlige for opgavens enkelte dele (indledning og konklusion undtaget).