[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
Dette HUM-fag introducerer til den globale mediekulturs vigtigste udtryksform, filmen, som har domineret populærkulturen de seneste godt 100 år. Mediet anskues fra et tværfagligt perspektiv, og der vises eksempler på filmens mangeartede funktionsformer som kunst, dokumentarisme, politisk propaganda, antropologisk hjælpemiddel og identitetsskabende medie i privatsfæren og på nettet.
Filmkultur sigter efter at engagere de studerende på flere måder. Dels med et aktuelt fokus på de historiske og politiske betydningsdannelser, der knytter sig til filmen og dens placering som globaliseret massemedie. Dels gennem værkanalyse, der ikke begrænser sig til et enkelt fagligt område. Af eksempler på sådanne tilgange til mediet kan nævnes så forskellige emner som »Lydens betydning i ubådsfilmen«, »Den æstetiske og politiske fremstilling af Østeuropa i nyere international film«, »Krigsdokumentar på Internettet« samt »YouTube - Videoportaler og aktuel filmkultur«.
En ekskursion til et større dansk filmarrangement vil evt. indgå som en integreret del af forløbet.
ingen
Mads Anders Baggesgaard
Kurset udbydes af studienævnet for æstetiske fag.
Filmkultur er tænkt som et HUM-fag, der kombinerer flere underviseres forskningsbaserede tilgange til film. Gennem de forskellige emner er det hensigten at udvikle de studerendes analytiske og kulturhistoriske forståelse for filmiske hovedformer som spillefilmen, genrefilmen, eksperimentalfilmen den netbaserede film. Faget vil udspille sig som en kombination af filmscreeninger og auditorieundervisning, der afsluttes med en mundtlig prøve. Det tilstræbes endvidere at de studerende arbejder sammen om at formulere en gennemarbejdet synopsis for deres egen eksamen. På den måde spores de ind på et emne og oparbejder en specifik viden. Mundtlig respons på dette arbejde gives af den relevante tilknyttede underviser.
Danish
Bolter, Jay David og Grusin Richard: Remediation: Understanding New Media (London & Cambridge, The MIT Press) (1999).
David Bordwell og Kristin Thompson: Film Art - An Introduction (McGraw-Hill, New York) (1979).
Rancière, Jacques Film Fables (Oxford & New York, Berg) (2001).
Prøveform: skr. prøve på baggrund af portfolio
Bedømmelse: 7-skala med intern censur
Hjælpemidler:
Varighed:
Omfang: 3-5 sider
Bemærkninger: Der arbejdes med forskellige øvelser undervejs i forløbet som samles i et oprtfolio. Den studerende afleverer et uddrag af denne efter eget valg (omfanget afhænger af portfolioens karakter og form og fastsættes ved udbuddets start). I tillæg til uddraget skal den studerende skrive 3-5 siders opsummerende/konkluderende refleksion over det indleverede materiale.