[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
On the basis of the debate on „canon", „culture", „cultural memory" and the concept of oeuvre, the course will focus on works of art that have been regarded as canonical in Western tradition. In the selection of the works, central modes of artistic expression are covered and connected through inter- and transdisciplinary analysis that integrates the historical and social context: literature and music (i.e. works of literature with a thematic focus on music as well as works of music drama and vocal music), the arts and religion, architecture and social practice, drama and political representation. Common subjects and concepts of artistic creativity form a link between the selected works, thus offering insights into traditions and transformations in Western artistic expression. Through the analysis of works from literature, music, the visual arts, and drama, students will gain insights into methodological approaches of the various disciplines, transdisciplinary analysis, and the cultural historical reflection of artistic tradition.
The course will be organized either by a single teacher (involving guest lectures by representatives from other disciplines) or by two teachers coming from various disciplines. Basic literature covers questions of canon, artistic evaluation, humanistic tradition, and cultural memory; it is supplemented by literature on the works and the periods covered.
Ingen
Linda Maria Koldau
Kurset udbydes af studienævnet for æstetiske fag.
Undervisningen er overordnet lærerstyret med forelæsninger, der inkluderer mindre studenteroplæg, evt. i grupper. Formålet er, at de studerende på den ene side får formidlet en bred viden om værker fra forskellige kunstarter og forskellige perioder; deres kulturhistoriske kontekst og mulige analytiske tilgange fra de forskellige discipliner. På den anden side skal de lære at anvende analyse- og fortolkningsmetoder ved at beskæftige sig intensivt med et enkelt værk, som de præsenterer i et oplæg samt en skriftlig opgave. Ved begyndelsen af semestret uddeles en liste med mulige arbejdsemner; de studerende beslutter sig for deres undersøgelsesgenstand efter de første, grundlæggende uger med generelle indledninger samt individuel vejledning vedr. arbejdsmetoder og mulige problemstillinger. Princippet vil fremme, at flere studerende fra forskellige discipliner finder sammen i arbejdsgrupper og beskæftiger sig med en tematisk forbundet værkgruppe i tværfagligt samarbejde. Formålet med denne undervisningsform er, at de studerende udvikler en klar bevidsthed om tværgående forbindelser mellem de forskellige humanistiske discipliner og lærer at analysere deres kilder fra et bredt kulturelt og historisk perspektiv.
English
Assmann, Jan (2006). Religion and Cultural Memory: Ten Studies . Translated by Rodney Livingstone, Stanford: Stanford University Press.
Crowther, Paul (2004): Defining Art, Defending the Canon, Contesting Culture . In: The British Journal of Aesthetics 44 (2004), pp. 361-377.
Hallberg, Robert von (ed.) (1984): CANONS, Chicago/London: University of Chicago Press.
Prøveform: Fri skriftlig hjemmeopgave
Bedømmelse: 7-skala med intern censur
Hjælpemidler:
Varighed:
Omfang: 8-10 sider
Bemærkninger: Den studerende udarbejder en fri skriftlig hjemmeopgave på 8-10 normalsider (2400 tegn, inkl. noter). Forside, indholdsfortegnelse og eventuelle bilag tælles ikke med. Den skriftlige opgave kan udformes af en gruppe af studerende i fællesskab. Det skal i sådanne tilfælde fremgå, hvilke studerende der er ansvarlige for opgavens enkelte dele (indledning og konklusion undtaget).