[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kursets formål er, at gøre de studerende i stand til at analysere og kritisk diskutere betydningen af hjem og hjemlighed i det moderne (vestlige) samfund.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende:
Kurset undersøger betydninger af hjem og hjemlighed i det moderne samfund gennem et tværhumanistisk perspektiv på spændingsforholdet mellem hjemme og ude . I en tid, hvor mobilitet, globalisering, migration og urbanisering er dominerende elementer af det moderne liv, ser det ud som om ideer om hjem spiller en stadig større rolle. Hum-faget beskæftiger sig med dette paradoks ved at undersøge, hvordan sådanne ideer er opstået og hvilken indflydelse, de har for hverdagsliv (praksis), identitet, velfærd, politik og institutioner? Hvordan skaber det moderne menneske identitet mellem 'ude og hjemme'? Fokus er primært den skandinaviske kontekst, men der vil også blive arbejdet med tværkulturelle aspekter af hjem og hjemlighed.
Kurset indeholder en begrebsafklarende del, en tematisk og en projektorienteret del. Løbende præsenteres aktuel humanistisk forskning, der har hjem som genstandsfelt. I løbet af kurset skal de studerende forberede en temaeftermiddag på universitet, hvor de præsenterer deres studier for øvrige studerende.
Ingen
Michael Dupont
Kurset udbydes af studienævnet for antropologi, arkæologi og lingvistik.
Carsten, Janet: The House .
Lützen, Karin: Byen tæmmes
Hus og Hjem (2010) Tidsskrift for Antropologi
Prøveform: Skriftlig
Bedømmelse: 7-skala med intern censur
Omfang: 3-5 ns.
Bemærkninger: Forudsætningen for at indstille sig til prøven, er aktiv, regelmæssig (75%) og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Herunder at de studerende undervejs udarbejder et mindre, koncentreret og fokuseret skriftligt produkt samt bidrager til et seminar, arrangeret af holdet - hvor de enkelte gruppers arbejde præsenteres. Til prøven afleveres en portfolie indeholdende den studerendes skriftlige produkt fra undervisningen samt dokumentation af seminarbidraget. I tillæg hertil, afleverer den studerende en kort opsummerende og konkluderende refleksion over den indleverede portfolie.