[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Emotion, følelse, affekt - uanset hvilket ord vi vælger at bruge, så er der tale om et grundlæggende aspekt af menneskers involvering i det samfund, de lever i. Emotionsforskning er et stadig voksende felt, i hvilket humanistisk viden er centralt placeret. I løbet af de seneste årtier har næsten alle discipliner brudt med den traditionelle forståelse af følelser som ufrivillige, irrationelle og overmandende sindstilstande uden kognitivt indhold. Vigtige bidrag til emotionsteori kommer i dag ikke kun fra neuro-videnskab og adfærdsforskning, men også fra filosoffer, kulturteoretikere, psykologer, sociologer og antropologer engageret i forskning inden for moralsk praksis, refleksivitet, narrativitet og identitet. Særligt interessant er de senere års humanistisk forskning i materialitetens, herunder også kroppens betydning. Kurset vil præsentere teori om selv og identitet, social agency og social diskurs, samt om materialitet og de mekanismer igennem hvilke større socio-kulturelle kræfter indgår i hverdagslivet. Mere specifikt skal vi se på emotioner i sammenhæng med så forskellige temaer som lyd, sted, køn, magt, moral, tid og humanistisk metode.
Ingen
Kurset koordineres af Anne Line Dalsgård, AAL. Desuden underviser Anne Marie Pahuus, Anders Moe, Charlotte Rørdam, Iben Have og Dan Ringgard.
Kurset udbydes af studienævnet for antropologi, arkæologi og lingvistik.
Undervisningen består af forelæsninger med præsentation af central teori inden for pågældende fag kombineret med egen forskning og aktuelle problemstillinger. Forelæsningerne suppleres med gruppearbejde, øvelser og mindre skriftlige opgaver undervejs i forløbet.
Danish
Damasio, Antonio: The Feeling of What Happens: Body, Emotion and the Making of Consciousness . Heinemann: London, 1999.
Harding, J. and E. Deidre Pribram, eds. (2009): Emotions: A cultural Studies Reader. Routledge. 418 p.
James, W. (1884): "What is an Emotion?" Mind. Vol. 9(34): 188-205
Prøveform: individuel skriftlig opgave
Bedømmelse: 7-skala med intern censur
Omfang: 3-5 sider
Bemærkninger: De mindre skriftlige opgaver fra undervisningsforløbet samles i en synopsis, der indleveres sammen med en opsummerende/konkluderende refleksion over det indleverede materiale.