Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Innovation og entrepreneurship ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: Mandage kl. 9-12 i lokale 137, INCUBA SCIENCE PARK, Åbogade 15, 8200 Aarhus N
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 30403

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • Demonstrerer viden og forståelse for basale teorier, metoder og praksis inden for innovation og entrepreneurship.
  • Demonstrer forståelse for, hvorfor og hvordan der samfundsmæssigt handles innovativt og entrepreneurielt.
  • Evner at anvende et fælleshumanistisk fokus på betydningsanalyse i forhold til konkrete praksisser i forretningsliv og samfund.
  • Evner at kombinere teori om innovation og entrepreneurship med egne faglige og erhvervsmæssige forudsætninger og interesser samt formidle dette.

Indhold

Målet med kurset er, at de studerende får arbejdet med deres kernefaglighed i forhold til forretningsliv og samfund. Det skal ske ved at: 1) arbejde med forretningsviden i relation til kernefaglige viden, 2) skabe forståelse for fælles kompetencer på tværs af de humanistiske fag, 3) praktisere aktiverende undervisningsmetoder.

Første trin i kurset består i at tilføje ny viden til den studerendes faglighed, viden som er fælles for deltagerne i kurset. Det drejer sig om at få en basal viden om struktur og dynamik i det forretningsliv, hvor innovation og entrepreneurship udfolder sig og er centrale aspekter af. Derved opbygger de studerende samtidig en fælles vidensplatform i kurset, så man taler det samme sprog og kan relatere sin faglighed til den samme verden.

Næste trin i kurset drejer sig om at opnå forståelse for det, der er fælles på tværs af humaniora , og det der er forskelligt. De humanistiske fag er fælles om at studere betydningsindholdet i en række genstandsområder som tekster, billeder og andre udtryk for menneskelig aktivitet. Betydningsanalysen er et fundament for fagets tilgange til at analysere en række centrale vidensmæssige dimensioner i virksomheder og organisationer og på individniveau. Disse indsigter suppleres af viden om og forståelse for den samfundsmæssige kontekst, der rammesætter adfærd og viden i forretningslivet. Den forretningsmæssige indsigt skal søge at mobilisere både den fælles og specielle kernekompetence i humaniora og kæde den sammen med omverdenens forretningsliv, så den får mulighed for at udfolde sig i praksis. 

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Lektor Jens Christensen

Kurset udbydes af studienævnet for informations- og medievidenskab. 

Undervisnings- og arbejdsform

At være innovativ og entrepreneuriel kræver, at man bliver i stand til at praktisere det selv. De studerende skal således tage aktiv del i undervisningen gennem workshops, brainstorms, opsøgende aktivitet, projekter mv. De skal på egen krop opleve, at innovation og entrepreneurship ikke blot er et objekt, man studerer, men indebærer at man selv sætter tingene i værk.

Kurset lægger op til, at den enkelte individuelt eller bedst i mindre grupper fokuserer på en problemstilling, der knytter an til ens faglig kernekompetence, gerne ved at supplerende fagligheder indgår i en gruppe. Det skal animere den studerende til at afklare sine særlige kompetencer og interesser og kanalisere det ind i et projekt.

Litteratur

Jens Christensen: 'Entrepreneurship i vidensamfundet'

Bedømmelse

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • 5 xxxxx

Prøveform: Fri skriftlig hjemmeopgave

Bedømmelse: 7-skala med intern censur

Hjælpemidler:

Varighed:

Omfang: 8-10 s.

Bemærkninger: Den studerende udarbejder en fri skriftlig hjemmeopgave på 8-10 normalsider (2400 tegn, inkl. noter). Forside, indholdsfortegnelse og eventuelle bilag tælles ikke med. Den skriftlige opgave kan udformes af en gruppe af studerende i fællesskab. Det skal i sådanne tilfælde fremgå, hvilke studerende der er ansvarlige for opgavens enkelte dele (indledning og konklusion undtaget).