Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Kultur og erindring ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: Mandag 14-16, lokale 1453-125, første undervisningsgang 5.09
  • Deltagerbegrænsning: 40
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 30445

Formål

 

Faget introducerer til studiet af, hvordan kollektive og personlige erindringer skabes og vedligeholdes. Cultural memory studies er et tværfagligt forskningsområde, hvor der lægges særlig vægt på kulturelle artefakters betydning for fællesskabers kollektive erindring, samt denne kollektive erindrings betydning for kulturelle fællesskaber. Der er udviklet en række tilgange til feltet i form af både empiriske studier og teoretiske udviklinger, der trækker på metoder fra antropologi, filologi, historie og æstetik studier.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • Demonstrer forståelse af fagets grundlæggende teori
  • Kan afgrænse, analysere og formidle et genstandsområde med fokus på erindring
  • Kan operationalisere og inddrage en eller flere teoretiske positioner i forbindelse med analysen
  • Kan anlægge et tværhumanistisk perspektiv på problemstillingen

Indhold

 

Cultural Memory Studies er både historisk relevant og aktuelt. Det er historisk relevant fordi udlægningen af historien til alle tider har været brugt til at forme fællesskaber. Og det er aktuelt fordi der lige nu er mange fællesskaber, subkulturelle, lokale, regionale, nationale og overnationale, som forsøger at præge fortiden netop i deres billede. Faget vil give en grundlæggende introduktion til centrale problemstillinger, der også kendetegner fagets aktuelle relevans, såsom forholdet mellem historie og erindring, personlig og kollektiv erindring, national og transnational erindring. Faget vil også sætte fokus på erindringens afhængighed af medialisering, æstetisering og narrativisering. Emnets tværfaglige konstitution vil blive udnyttet både gennem fælles emner og i den studerendes mulighed for at trække på erfaringer fra sit grundfag.

Kurset består af fire dele: introduktion til erindringskultur, fælles emne, projektarbejde og -fremlæggelse, samt en læsning af et klassisk værk inden for erindringskultur.

1. Præsentation af cultural memory studies som et aktuelt tværfagligt forskningsområde og med præsentation af analytiske tilgange, som karakteriserer faget, jf. beskrivelsen ovenfor (3x2 timer).

2. Studier i et tema, der er relevant på tværs af medier, nationer og sprog, eksempelvis krige i det 20. århundrede eller migration, nostalgi eller amnesi (4x2 timer).

3. Projektarbejde med afgrænsede individuelle eller kollektive projekter, der trækker på de studerendes kompetencer fra deres BA-grundfag. Fremlæggelse af synopsis for en opgave i emnet (4x2 timer).

4. Teoretisk opsamling af forløbets hovedpointer med udgangspunkt i et klassisk værk inden for emnet (2x2 timer).

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Hans Lauge Hansen (fagansvarlig), Mads Rosendahl Thomsen, Annelis Kuhlmann og Leonardo Cecchini.

Kurset udbydes af studienævnet for sprog, litteratur og kultur. 

Undervisnings- og arbejdsform

Kursets arbejdsformer er introducerende forelæsninger, gruppe- og holdbaserede diskussioner samt fremlæggelse og diskussion af synopser

Danish

 

Litteratur

 

Andreas Huyssen: Present Pasts

Astrid Erll & Ansgar Nünning (red.): Cultural Memory Studies: An Interdisciplinary and International Handbook

Paul Ricoeur: History, Memory, Forgetting

Bedømmelse

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • 5 xxxxx

 

Prøveform: Skriftlig hjemmeopgave

Bedømmelse: 7-skala med intern censur

Omfang: 8-10 normalsider (2400 tegn, inkl. noter)

Bemærkninger: Prøven består af en fri, skriftlig hjemmeopgave på 8-10 normalsider (2400 tegn, inkl. noter). Den skriftlige opgave kan udformes af en gruppe studerende i fællesskab. Den enkelte studerendes bidrag skal fremgå af opgaven (undtaget herfra er indledning og konklusion).

Opgavens emne og problemformulering skal godkendes af vejlederen.