Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Ledelse og kreativ organisationsudvikling ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: Mandage kl. 9-13 i Peter Bøgh Andersens Auditoriet, Nygaard-bygningen, Finlandsgade 23, 8200 Aarhus N  
  • Deltagerbegrænsning: 35
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 30399

Formål

 

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:


• Demonstrerer grundlæggende viden om ledelsesteori og praksis samt organisationsudvikling.
• Demonstrerer elementære metodiske færdigheder, refleksion og praktisk indsigt i projektledelse.
• Viser basal forståelse for kreative processer.
• Demonstrerer evne til at arbejde tværfagligt og analytisk med organisationsformer og organisationskulturer.
• Demonstrer evne til at formidle indsigter i organisationsudvikling og projektledelse

Indhold

Faget tilrettelægges som en introducerende indføring i moderne ledelsesforståelser, projektledelsesteknikker og organisationsudvikling. Med den moderne organisation som centrum og genstandsfelt bringes forskellige analytiske metoder og praktiske samt kreative værktøjer og skæve vinkler hentet fra ledelsesteori, projektledelsesteori, kommunikationsteori og erhvervserfaring i spil.
De studerende skal gennem undervisningen og arbejdet med konkrete virksomheder og/eller organisationer (f.eks. en klassisk organisation, en moderne netværksbaseret virksomhed og en kulturinstitution) opnå kendskab til forskellige organisationsformer og -kulturer og via anvendelsen af tekstanalytiske og etnografiske metoder og redskaber opbygge forståelse for projektledelse som disciplin.
Med afsæt i f.eks. virksomhedscases, virksomhedshjemmesider, profilbrochurer eller grafisk design arbejder de studerende med kvalitative og kreative studier af organisationsvirke.
Faget har således en bred indfaldsvinkel til virksomhedsempiri og arbejder med generelle problemstillinger så som "Hvordan forsøger denne organisation at gøre sig særligt attraktiv?" eller "Hvilke udfordringer er knyttet til mellemledelse eller projektledelse i denne type organisation?". Dette gør det muligt at bringe de studerendes mange forskellige faglige discipliner i spil - f.eks. i forhold til tekstanalyse, billedanalyse, formforståelse eller anden form for humanistisk konceptualisering.

 

 

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Louise Laustesen. Der vil endvidere optræde gæsteforelæsere fra casevirksomheder, der kan udbygge den praktiske forståelse.

Kurset udbydes af studienævnet for informations- og medievidenskab. 

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med deltageroplæg, workshops, fælles og individuelle analyser og diskussioner. Forløbet foregår som en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion samt praktiske øvelser. En del af undervisningen vil tage afsæt i en række organisationscases og være både praktisk og kreativt orienteret.

Dansk

Litteratur

Christensen, Søren & Kristian Kreiner: Projektledelse i løst koblede systemer - ledelse og læring i en ufuldkommen verden. København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag. 1991 og senere genoptryk.

March, James G.: Fornuft og Forandring. Ledelse i en verden beriget med uklarhed. Udvalgte artikler oversat af Kristian Kreiner og Marianne Risberg. Forord af Kristian Kreiner. København: Samfundslitteratur. 1995

Morgan, Gareth, Images of Organisation, Sage, 1986/1997

Bedømmelse

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • 5 xxxxx
  • Skr. + Mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • 5 xxxxx

 

Prøveform: Skriftlig prøve med produkt eller mundtlig prøve med synopsis
Bedømmelse: 7-skala med intern censur
Hjælpemidler:
Varighed:
Omfang:
Den skriftlige refleksion har et omfang af 6 - 8 sider
Synopsens omfang er 3-5 sider
Bemærkninger:
1) Den studerende udarbejder i tilknytning til/forlængelse af undervisningen et praktisk produkt der indleveres sammen med en skriftlig refleksion over produktet på 6-8 sider. Den skriftlige del eller produktet kan udformes som Keynote/Powerpoint præsentation. Rammerne for det praktiske produkt skal aftales med og godkendes af vejleder.
2) Den studerende afleverer før den mundtlige eksamination en synopsis på 3-5 sider. Den mundtlige prøve har en varighed af 30 min. inklusive censur og tager udgangspunkt i synopsen. Synopsen kan udformes af op til 4 studerende. Karakteren gives på baggrund af den mundtlige præstation.