[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med faget er, at give den studerende en viden om et aktuelt og påtrængende fænomen, der berører de flestes hverdag og har stor betydning for en række kommunikative og tværæstetiske forhold samt for opfattelsen af identitet. Den studerende vil opøve et kritisk og analytisk perspektiv på en tværfaglig problemstilling, der spænder vidt fra beskæftigelsen med felter som nye medier, globalisering, retorik, litteratur, mediekultur og sociologi. Således vil den studerende opnå analyserende, kritiske og kommunikative kompetencer inden for feltet og dets nærliggende områder.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
Inden for socialkonstruktivistiske og postmoderne teoridannelser har der længe været fokus på narrative og performative konstruktioner af identitet og selv. Her betragtes identitet og selv som noget, der ikke blot er et produkt af fortællinger, men også som noget der omformes og skabes via selve fortælle-akten og gennem sociale praksisser. Begreber som selvfortælling, selvfremstilling, iscenesættelse og performativitet hænger således tæt sammen i en sådan social identitetsforståelse.
Fagets mål er at afdække en række centrale selvfremstillingsstrategier i samtidens mediekultur under inddragelse af forskellige medier og med fokus på forskellige aktørniveauer. Mulige omdrejningspunkter kunne være de fremherskende tendenser til:
Disse selvfremstillingsstrategier vil blive undersøgt gennem analyser af selvbiografiske tekster og diskursformer på tværs af fiktion og ikke-fiktion og på tværs af medier (fx dagbogen og andet autobiografisk materiale, transformationsprogrammet, nyhedsudsendelsen og interaktive computerspil, blogs, datingprofiler etc). I forløbet vil vi også inddrage små studier af hverdagslige praksisser.
Teoretisk arbejder faget på tværs af sociologi, narratologi, medieteori, antropologi, filosofi og litteraturteori for at belyse, hvordan selv, selvfortælling og selvfremstilling knyttes sammen inden for en række beslægtede fagligheder. Faget kan således fungere som en bred introduktion til begreber som selv, biografi, selvbiografi, identitet, selvfremstilling og livshistorie. På den måde vil faget give en række teoretiske og interdisciplinære redskaber til at reflektere over en til stadighed mere påtrængende problemstilling for alle humanister.
Ingen
Carsten Stage, Dorthe Refslund Christensen, Stefan Kjerkegaard, Louise Brix Jacobsen, Rebekka Parbo m.fl.
Kurset udbydes af studienævnet for nordisk.
Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med holdundervisning. Forløbet foregår som en vekselvirkning mellem teoretisk introduktion og studenteroplæg om selvvalgte emner i relation til semestrets tematiske indhold.
Danish
Judith Butler (1990): "Performative Acts and Gender Constitution" in Sue-Ellen Case (red): Performing Feminisms: Feminist Critical Theory and Theatre , Johns Hopkins University Press.
Erving Goffman (1992): Vore rollespil i hverdagen , Kbh. Oslo: Pax, [1959]
Britta Timm Knudsen & Bodil Marie Thomsen (2002). Virkelighedshunger , Tiderne Skifter.
Mandag 11-14, bygn. 1465, lok. 215
Første undervisningsgang er 12/9-2011
Prøveform: Mundtlig prøve m. synopsis (kombineret skr. og mdt.)
Bedømmelse: 7-skala med intern censur
Hjælpemidler: Alle
Varighed: 30 min
Bemærkninger: Den studerende afleverer før den mundtlige eksamination en synopsis på 3-5 sider. Den mundtlige prøve har en varighed af 30 min. inklusive censur og tager udgangspunkt i synopsen. Synopsen kan udformes af op til 4 studerende. Karakteren gives på baggrund af den mundtlige præstation.