Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Skriftlig kommunikation ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 30407

Formål

Skriftlig kommunikation er et metodisk og færdighedsorienteret HUM-fag. Formålet med faget er at give den studerende færdighed i produktion af sagprosatekster især inden for faglig formidling og debat på grundlag af analyse og vurdering.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • demonstrerer færdighed i at formidle og debattere et fagligt emne under hensyn til kommunikationssituationens faktorer
  • viser kendskab til tekst- og kommunikationsteori og den skriftlige fremstillings arbejdsformer
  • kan redegøre for sine retoriske og formidlingsmæssige valg.

 

Indhold

I faget Skriftlig kommunikation introduceres der til sprogbrugsnormer og tekst- og kommunikationsteori. Der arbejdes med de retoriske arbejdsformer stofsamling, tekstorganisering og formulering, med de tekstlige fremstillingsformer beskrivelse, fortælling og argumentation, og med konstruktiv feedback og revision af tekster.

I Skriftlig kommunikation udøves der kritik af kommunikation og formidling ud fra konsensus om formålet med kommunikationen. Her er faget funderet på kommunikationslogikken, universalpragmatikken og det deliberative samfundsideal. Men faget giver også mulighed for en refleksion over universiteternes institutionelle rolle og relationer til samfundet.

Man har ikke forstået et fag før man kan kommunikere det til andre. Formidlingen af et fag fordrer at formidleren er i stand til at se faget udefra - med modtagerens øjne. En sådan refleksion kan bidrage til en spirende forståelse af en faglighed.

Det tværfaglige element i Skriftlig kommunikation ligger i mødet mellem de indholdsmæssige krav der er forbundet med det fag der kommunikeres om, og de formidlingsmæssige krav der stilles fra et retorisk synspunkt. Den retoriske arbejdsform stofsamling integrerer metoder fra det fag der skal kommunikeres om; men det stof der indsamles på fagets præmisser, underkastes efterfølgende en retorisk og formidlingsmæssigt orienteret prioritering, organisering og formulering. I denne balancegang mellem faglige og formidlingsmæssige hensyn vil såvel det formidlede fags som kommunikationsfagets egenart og grænser vise sig.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Ole Togeby

Kurset udbydes af studienævnet for nordisk. 

 

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som holdundervisning hvor der veksles mellem teoretisk introduktion og praktiske øvelser. De studerendes skriftlige arbejder danner grundlag for kritik i grupper og på holdet. Såvel i øvelserne som til eksamen får de studerendes mulighed for at formidle og debattere emner relateret til deres grundfag. I den kritiske diskussion af tekster med henblik på en fælles vurdering opøves de studerende i at finde såvel de faglige som de formidlingsmæssige argumenter der kan vinde tilslutning. Denne aktivitet bidrager ligeledes til at fagenes egenart og grænseflader viser sig.

 

Danish

 

Litteratur

Bitzer, Lloyd (1968) "The Rhetorical Situation".

Nielsen, Niels Møller (2010) Argumenter i kontekst.

Togeby, Ole (1993) PRAXT - pragmatisk tekstteori .

Tid/sted for undervisningen

Mandag 14-17, bygn. 1465, lok. 215

Første undervisningsdag: 5/9-2011

Bedømmelse

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • 5 xxxxx

Eksamen afvikles som en fri skriftlig hjemmeopgave. Eksaminanden løser en konkret, skriftlig formidlingsopgave i relation til et fag og giver en teoretisk redegørelse for sine retoriske og formidlingsmæssige valg på 6-8 sider.