[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Skriftlig kommunikation er et metodisk og færdighedsorienteret HUM-fag. Formålet med faget er at give den studerende færdighed i produktion af sagprosatekster især inden for faglig formidling og debat på grundlag af analyse og vurdering.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
I faget Skriftlig kommunikation introduceres der til sprogbrugsnormer og tekst- og kommunikationsteori. Der arbejdes med de retoriske arbejdsformer stofsamling, tekstorganisering og formulering, med de tekstlige fremstillingsformer beskrivelse, fortælling og argumentation, og med konstruktiv feedback og revision af tekster.
I Skriftlig kommunikation udøves der kritik af kommunikation og formidling ud fra konsensus om formålet med kommunikationen. Her er faget funderet på kommunikationslogikken, universalpragmatikken og det deliberative samfundsideal. Men faget giver også mulighed for en refleksion over universiteternes institutionelle rolle og relationer til samfundet.
Man har ikke forstået et fag før man kan kommunikere det til andre. Formidlingen af et fag fordrer at formidleren er i stand til at se faget udefra - med modtagerens øjne. En sådan refleksion kan bidrage til en spirende forståelse af en faglighed.
Det tværfaglige element i Skriftlig kommunikation ligger i mødet mellem de indholdsmæssige krav der er forbundet med det fag der kommunikeres om, og de formidlingsmæssige krav der stilles fra et retorisk synspunkt. Den retoriske arbejdsform stofsamling integrerer metoder fra det fag der skal kommunikeres om; men det stof der indsamles på fagets præmisser, underkastes efterfølgende en retorisk og formidlingsmæssigt orienteret prioritering, organisering og formulering. I denne balancegang mellem faglige og formidlingsmæssige hensyn vil såvel det formidlede fags som kommunikationsfagets egenart og grænser vise sig.
Ingen
Ole Togeby
Kurset udbydes af studienævnet for nordisk.
Undervisningen gennemføres som holdundervisning hvor der veksles mellem teoretisk introduktion og praktiske øvelser. De studerendes skriftlige arbejder danner grundlag for kritik i grupper og på holdet. Såvel i øvelserne som til eksamen får de studerendes mulighed for at formidle og debattere emner relateret til deres grundfag. I den kritiske diskussion af tekster med henblik på en fælles vurdering opøves de studerende i at finde såvel de faglige som de formidlingsmæssige argumenter der kan vinde tilslutning. Denne aktivitet bidrager ligeledes til at fagenes egenart og grænseflader viser sig.
Danish
Bitzer, Lloyd (1968) "The Rhetorical Situation".
Nielsen, Niels Møller (2010) Argumenter i kontekst.
Togeby, Ole (1993) PRAXT - pragmatisk tekstteori .
Mandag 14-17, bygn. 1465, lok. 215
Første undervisningsdag: 5/9-2011
Eksamen afvikles som en fri skriftlig hjemmeopgave. Eksaminanden løser en konkret, skriftlig formidlingsopgave i relation til et fag og giver en teoretisk redegørelse for sine retoriske og formidlingsmæssige valg på 6-8 sider.