[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Hvad er forholdet mellem sproget og den menneskelige kognition? Hvilke psykologiske og neurologiske processer ligger til grund for vores evne til at kombinere ord til meningsfulde sætninger i kommunikative udvekslinger? Hvordan adskiller det menneskelige sprog sig fra dyrenes? Og hvad er forholdet mellem det verbale og det non-verbale sprog (fx i form af gestik, tegn- og kropssprog)?
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Kurset i "Sprog og Kognition" giver den studerende et bredt indblik i neuro-, psyko- og kognitiv lingvistik, med udgangspunkt i undervisernes tværdisciplinære forskningsaktiviteter. Kurset giver dermed et nuanceret billede af de landvindinger og kontroverser som forskningen i sprog og kognition har medført på tværs af metoder og teoretiske tilgange. Den studerende får kendskab både til aspekter af sprogtilegnelsen, sprogets struktur og funktion og til hvordan hjernen bærer sig ad med at bearbejde sproglige indtryk og udtryk. Dertil kommer en indføring i sprogkulturens samspil med kognitionen og i sproglige effekter af hjerneskader.
Ingen
Ken Ramshøj Christensen (Institut for Sprog, Litteratur og Kultur)
Kristian Tylén (Center for Semiotik/Nordisk Institut)
Mikkel Wallentin (Center for Semiotik/Nordisk Institut)
Ethan Weed (Institut for Antropologi, Arkæologi og Lingvistik)
Kurset udbydes af studienævnet for sprog, litteratur og kultur.
Undervisningen gennemføres på mindre hold. I holdundervisningen lægges der vægt på arbejdsformer der omfatter nærlæsning af primær- og sekundærtekster, holddiskussioner, gruppearbejde samt mundtlige bidrag fra de studerende.
Danish
Bear, M.F., Connors, B.W., & Paradiso. M.A. (2007) Neuroscience. Exploring the Brain. Third Edition . Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins.
Croft, W., & Cruse, D.A. (2004) Cognitive Linguistics , Cambridge, Cambridge: Cambridge University Press
Purves, D., Brannon, E.M., Cabeza, R., Huettel, S.A., LaBar, K.S., Platt, M.L., & Woldorff, M.G. (2008) Principles of Cognitive Neuroscience , Sunderland Massachusetts: Sinauer Associates, Inc.
Prøveform: Skriftlig hjemmeopgave på 8-10 normalsider
Bedømmelse: 7-skala med intern censur
Forudsætning for at gå til eksamen er aktiv, regelmæssig og tilfredsstilende deltagelse i undervisningen. Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter (herunder almindelig forberedelse, gruppeøvelser, etc.). Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 75% af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret. Med tilfredsstillende forstås, at man har opnået det for beståelse af eksamen nødvendige niveau.
Opgavens emne og problemformulering godkendes af vejleder.