[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Vikingetiden fremstår i mange forskningstraditioner og i den folkelige opfattelse som en afgørende formativ periode. Den indrammer et kulturmøde, hvor der både sker en stærk markering af en skandinavisk livsstil og kultur og en markant 'europæisering' af mange forhold. Gennem perioden sker der gennemgribende samfundsmæssige forandringer, hvor en række grundlæggende institutioner og måder at organisere sig på træder klart frem: Kongemagt, ret og rige, militær, jordbesiddelse, markedsøkonomi, mønter og møntøkonomi, byer, religion (fra hedenskab til kristendom), osv. Samtidig vokser de internationale forbindelser eksplosivt, dels gennem vikingetogter over store dele af den da kendte verden, og dels gennem handel og bosættelser i andre lande. Det var også i denne periode, at Færøerne, Island og Grønland blev koloniseret. Derfor vedbliver vikingetiden at fastholde en næsten mytisk rolle som de skandinaviske samfunds 'vugge'.
Kurset tager udgangspunkt i den tværfaglighed, som kendetegner vikingetidsforskningen med særlig vægt på arkæologi og historie, men også med inddragelse af andre fag. Det giver de studerende en oversigt over perioden og dens forudsætninger og dens konsekvenser. Det vægter en forståelse af samfundet i bred forstand. Kurset lægger vægt på aktuel forskning, og det arkæologiske kildemateriale, da det vokser eksplosivt, samtidig med at nye metoder udvikles, og der er et udstrakt samarbejde med en række naturvidenskaber. Eksempler fra nye udgravninger bliver trukket ind for at vise, hvordan nye data bidrager til nye forståelser af perioden. HUM-faget vil i den forbindelse udnytte Afdelingernes engagement i flere store forskningsprojekter inden for netop vikingetiden. HUM-faget vil ligeledes give de studerende indblik i periodens eksperimentelle arkæologi - med udgangspunkt i bl.a. de rekonstruerede bygning på Moesgård. Samtidig vil Moesgård Museums udstillinger blive udnyttet.
Ingen
Andres Dobat, Mads Kähler Holst, Bjørn Poulsen, Else Roesdahl, m.fl.
Kurset udbydes af studienævnet for antropologi, arkæologi og lingvistik.
Kurset vil være baseret på en kombination af tematisk organiserede forelæsninger, øvelser og demonstrationer af originalgenstande fra vikingetiden og museumsbesøg. Øvelserne tjener dels til at skabe en forståelse for de involverede kildematerialer og brugen af dem, dels til inddragelse af de studerendes forskellige fagligheder.
Danish
Hvass, S. 1985: Viking Age villages in Denmark - new investigations. In S. Lindquist & B. Radhe (eds.): Society and trade in the Baltic during the Viking Age . Gotlands fornsal, Visby, pp. 211-228.
Jørgensen, L. 2009: Pre-Christian cult at aristocratic residences and settlement complexes in southern Scandinavia in the 3rd to 10th centuries AD. In U.v. Freeden, H. Friesinger & E. Wamers (eds): Glaube, Kult und Herrschaft. Phänomene des Religiösen im 1. Jahrtausend n. Chr. in Mittel- und Nordeuropa . Dr. Rudolf Habelt GmbH, Bonn, pp. 329-354.
Roesdahl, E. 2001: Vikingernes verden. Vikingerne hjemme og ude . 7. udg. Gyldendal. København.
Prøveform: Individuel, mundtlig, udleveret/stillet spørgsmål
Bedømmelse: 7-skala med intern censur
Varighed: 30 min
Forberedelse: 30 min