Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Webkommunikation ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: Mandage kl. 12-15 i undervisningslokalet, Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Palludan Müllersvej 48, 8200 Aarhus N
  • Deltagerbegrænsning: 60
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 30400

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

 

  • Demonstrerer basal teoretisk refleksion og viden og forståelse for udvalgte æstetiske, retoriske og informations- og medieteoretiske udtryksformer i webkommunikation.
  • Demonstrerer grundlæggende analytiske og metodiske færdigheder i behandlingen af webkommunikation samt formidle disse
  • Demonstrerer en vis selvstændighed og tværfaglige kompetencer i anvendelsen af forskellige genrer og udtryksformer i praksis via webkommunikation

 

Indhold

Webkommunikation er en tværfaglig disciplin, der baserer sig på fagtraditioner som fx æstetik, retorik, kommunikation, usability og design. Formålet er at undersøge, hvordan humanistiske discipliner bidrager til hjemmesiders indhold og udtryk. 

Faget er primært analytisk, men praksis vil indgå som mindre produktionsopgaver. Den mere tekniske dimension vil ikke indgå i faget. Der vil således ikke blive produceret hjemmesider "fra bunden". I stedet vil vi benytte os af eksisterende publikationsplatforme såsom blogs, wikier og sociale medier.

De studerende vil have mulighed for at arbejde med deres egen case i undervisningen samt til eksamen.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Christian Winther Bech

Kurset udbydes af studienævnet for informations- og medievidenskab. 

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen er planlagt som en forelæsningsrække med indlagte øvelser. Den anden halvdel af forløbet består af workshops med vejledning, hvor de studerende i grupper arbejder med fælles og egne projekter. Formålet med workshops er at skabe et refleksionsrum omkring det metodiske og færdighedsorienterede arbejde samt lade de studerende arbejde praktisk med det teoretiske grundlag.

Litteratur

Elisabeth Hoff-Clausen: "Online ethos. Politikeres, bloggeres og brugerfællesskabers webretorik", SLBooks 2008

Engholm, I. and L. Klastrup (2004). Digitale verdener de nye mediers æstetik og design. København, Gyldendal.

LE Udsen, AH Jørgensen. The aesthetic turn: unravelling recent aesthetic approaches to human-computer interaction.Digital Creativity, 2005 - informaworld.com

Bedømmelse

Prøveform: Fri skriftlig opgave eller skriftlig opgave med produkt

Bedømmelse: 7-skala med intern censur

Hjælpemidler:

Varighed:

Omfang: 8-10 sider (6-8 sider i forbindelse med opgaver med produkt.)

Bemærkninger: Den studerende udarbejder en fri skriftlig hjemmeopgave på 8-10 normalsider (2400 tegn, inkl. noter). Forside, indholdsfortegnelse og eventuelle bilag tælles ikke med. Den skriftlige opgave kan udformes af en gruppe af studerende i fællesskab. Det skal i sådanne tilfælde fremgå, hvilke studerende der er ansvarlige for opgavens enkelte dele (indledning og konklusion undtaget). Opgavens emne og problemformulering skal godkendes af vejleder.

Den studerende kan i tilknytning til/forlængelse af undervisningen udarbejde et praktisk produkt, der indleveres sammen med en skriftlig refleksion over produktet på 6-8 sider. Rammerne for det praktiske produkt skal aftales med og godkendes af vejleder.