Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Historisk Emne 1, bredt emne, Hold II: Europa mellem Middelalder og Revolution, ca. 1450-1780 ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: 6 timer
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 29775

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- dokumenterer kendskab til det længere historiske forløb, der er undervist i
- viser færdigheder i at analysere overordnede historiske sammenhænge i en længere tidsperiode
- viser færdigheder i at vurdere argumenter fremsat på baggrund af historisk materiale
- forstår de historiske fremstillinger som fortolkninger

Indhold

 

På engelsk har man i ganske mange år omtalt perioden fra renæssancen til den franske revolution som "Early Modern" - det tidligt moderne. I denne periode udvikledes meget af det, vi forbinder med den moderne verden og det moderne Europa. Det gælder kunst og verdenssyn under renæssancen, den mere individuelle religion under reformationen og de tidlige naturvidenskabelige gennembrud, men også udviklingen af stærke stater og en begyndende kapitalistisk verdensøkonomi. Omvendt rummer perioden også stadig markante træk, som adskiller den fra den moderne verden, som vi forstår den. De fleste mennesker levede på landet i en hverdag meget præget af livets og årets cyklus, vidtgående selvforsyning og en ret begrænset udvikling. Men desuden var hele samfundet gennemsyret af forestillinger om grundlæggende ulighed, status og hierarkier, og livsforståelsen var stadig overvejende religiøs.

                      Kurset vil handle om denne afgørende periode. Det vil lægge vægt på nogle af de træk i den, som peger frem mod den moderne verden, men også fremhæve det, som var så grundlæggende anderledes. Det er samtidig et kursus om den periode, hvor Europa udviklede sig fra at være en halvisoleret udløber på det store eurasiske kontinent til at dominere store dele af Verden. Kurset vil derfor også rumme udblik om Europas plads i den større verden.

Faglige forudsætninger

Ethvert af modulerne Historisk emne 1, Historisk emne 2, Historisk emne 3 og Valgfrit emne skal føje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem nogle af disse studerede emner.
Historisk emne 1 og Historisk emne 2 skal desuden placeres således, at det ene lægger hovedvægten før, og det andet lægger hovedvægten efter 1789. Det ene emne skal lægge hovedvægten på europæisk historie og/eller verdens historie, det andet skal lægge hovedvægten på dansk og/eller nordisk historie.

Underviser

Carsten Porskrog Rasmussen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende. Oversigts- eller synteseprægede fremstillinger indtager en central plads i undervisningen, og der lægges vægt på at inddrage flere fremstillinger med forskellige fortolkninger. 

Litteratur

Som grundbog bruges: Merry Wiesner-Hanks: Early Modern Europe, 1450-1789. Cambridge University Press.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i historie

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur