[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
-har et så stort kendskab til sine opgivelser, at den studerende kan beskrive og analysere en historisk problemstilling i dybden
- selvstændigt kan finde og vurdere relevant materiale
- kan arbejde selvstændigt med kilder
- kan opstille en historisk problemstilling
- kan analysere sin problemstilling vha. relevante metoder og kilder
I højmiddelalderen befæstes en lang række institutioner i Danmark, som siden blev centrale i danmarkshistorien: kongemagten, kirken, adel, byer, skriftlig lovgivning og meget mere. Samtidig er det et område, hvor der er sket meget i forskningen i de senere år. I undervisningsforløbet vil vi på baggrund af et par ældre oversigtsfremstillinger undersøge en række nyere bud på forståelsen af højmiddelaldersamfundet og dets udvikling. Derudover vil der blive inddraget primært kildemateriale.
Ethvert af modulerne Historisk emne 1, Historisk emne 2, Historisk emne 3 og Valgfrit emne skal føje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem nogle af disse studerede emner.
Historisk emne 1 og Historisk emne 2 skal desuden placeres således, at det ene lægger hovedvægten før, og det andet lægger hovedvægten efter 1789. Det ene emne skal lægge hovedvægten på europæisk historie og/eller verdens historie, det andet skal lægge hovedvægten på dansk og/eller nordisk historie.
Anders Bøgh
Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende og koncentrerer sig i høj grad om vejledning i forbindelse med prøven.
En del relevant materiale findes på http://www.danmarkshistorien.dk/ . Udover dette vil der indgå tekster samlet i et kompendium, udleverede tekster samt følgende bøger:
P. Carelli m.fl. (red.): Ett annat 1100-tal , 2004
Michael Kræmmer: Kongemordernes slægt , 2007