[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
-har et så stort kendskab til sine opgivelser, at den studerende kan beskrive og analysere en historisk problemstilling i dybden
- selvstændigt kan finde og vurdere relevant materiale
- kan arbejde selvstændigt med kilder
- kan opstille en historisk problemstilling
- kan analysere sin problemstilling vha. relevante metoder og kilder
Det danske samfunds udvikling siden 1870erne kan karakteriseres som udviklingen fra et landbrugsland til et industriland og videre til et servicesamfund. I det forløb har befolkningen mere eller mindre aktivt indgået i forskellige grupperinger. Politisk har udviklingen været præget af etablering af politiske partier, socialt af gruppedannelser efter erhvervsøkonomiske kriterier: gårdejere, håndværksmestre, arbejdere etc. Kurset vil indkredse hovedtrækkene i denne udvikling og bruge arbejderbevægelsen som gennemgående tema.
Ethvert af modulerne Historisk emne 1, Historisk emne 2, Historisk emne 3 og Valgfrit emne skal føje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem nogle af disse studerede emner.
Historisk emne 1 og Historisk emne 2 skal desuden placeres således, at det ene lægger hovedvægten før, og det andet lægger hovedvægten efter 1789. Det ene emne skal lægge hovedvægten på europæisk historie og/eller verdens historie, det andet skal lægge hovedvægten på dansk og/eller nordisk historie.
Jørgen Fink
Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende og koncentrerer sig i høj grad om vejledning i forbindelse med prøven.
Lars K. Christensen m.fl.: Arbejdernes historie i Danmark 1800-2000. SFAH,2007.