Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Historisk Emne S2: Kildeintroducerende Emne: Dansk socialhistorie i det 19. århundrede ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidattilvalg
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: 4 timer
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 29797

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- viser indgående kendskab til det historiske emneområde, der er undervist i, og kan beskrive og forklare fænomener her indenfor
- er i stand til at diskutere de forskningsmæssige problemer, der er knyttet til emneområdet
 

Indhold

 

I det 19. århundrede skete der store ændringer i det danske samfund. Landet gik fra enevælde til demokrati, teknologien oplevede et gennembrud og sundhedsforholdene blev forbedrede - for blot at nævne nogle af ændringerne. Det er nogle af disse ændringer, som vil være genstand for nærmere undersøgelse i udbuddet. I forløbet vil vi tage afsæt på et normativt niveau, idet vi vil undersøge aspekter af sociallovgivningen før og efter vedtagelsen af Danmarks Riges Grundlov. Vi vil primært beskæftige os med statslige redskaber til kontrol med seksualitet og definition af kønslige normsæt og dyder. Hertil kommer en undersøgelse af 1800-tallets sociale gruppe- og klassedannelser, som de fx kommer til udtryk via arbejde og uddannelse og via forholdet mellem land og by. Formålet er ved anvendelsen af primære kilder at trænge bagom flest mulige af 1800-tallets sociale ændringer og at opstille forklaringsmodeller på deres forekomst.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Merete Bøge Pedersen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende.
Undervisningen skal i særlig grad belyse arbejdet med historisk kildemateriale og vil typisk være koncentreret om specialiserede fremstillinger, hvor henvisninger til kildemateriale indgår, samt om selve det primære kildemateriale. Der indgår i undervisningen en orientering om, hvordan man finder frem til relevant kildemateriale i arkiver eller gennem kildepublikationer.
 

Litteratur

Et kompendium med relevante artikler og kildemateriale vil være tilgængelig ved studiestart.

Merete Bøge Pedersen: "Prostitutionen og Grundloven", Museum Tusculanums Forlag 2007

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i historie

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i historie

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Sidefag i Historie - deltidsuddannelse

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur