Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Advanced Physical Computing Q1 ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelorkursus
  • Semester/kvarter: Q1
  • Timer per uge: Forelæsninger (3t/uge), holdøvelser (3t/uge)
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 31257

Formål

Formålet med kurset er at give den grundlæggende forståelse af Physical Computing paradigme, hvordan forskellige former for energi (f.eks hastighed, lyd, tryk) kan anvendes som input og output i Human-Machine Interaction scenarier. Kurset vil lære de studerende grundlæggende begreber i elektronikken ved udnyttelse af Physical Computing paradigmet. De vil blive fortrolige med de egenskaber og anvendelse af standard komponenter som modstande, dioder, transistorer og kondensatorer, men også mere komplekse komponenter som f.eks en mikrocontroller. De vil lære at anvende disse og andre komponenter i kredsløb for at skabe enkle, men stand-alone interaktive kredsløb, der kan integreres i dagligdags genstande med en didaktisk fokus på fysiske egenskaber og interaktion modeller. Dette giver de studerende færdigheder til at prototype og opbygge mock-ups af nye interaktive artefakter og omgivelser. Den studerende skal forstå, hvordan hardware, software og andre materialer kan kombineres i udformningen af 'computational objects' for Human-Machine Interactions.

Obligatorisk program

Projekt

Indhold

Kurset er en temmelig praktisk, en blanding af foredrag og hand-on labs. Forelæsningerne vil give en teoretisk ramme og kommunikere færdigheder, der kræves i laboratorier. Der vil være fokus på at konstruere små interaktive, Physical computing prototyper til at styre interaktion mellem mennesker og 'computational objects' . De studerende skal kunne argumentere for den valgte interaktions paradigme, anvendelse og formålet med hver prototype. Dette vil tjene som en kort 'soft requirement' liste til denplanlagte prototype. Denne del af kurset vil blive understøttet af teoretisk introduktioner til ideer og begreber i relation til Physical og interaktionsdesign i forbindelse med Physical og / eller hele kroppen interaktion.

Faglige forudsætninger

Fysisk Design, Produkt Design Projekt

Underviser

Erik Grönvall

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og øvelser

Litteratur

Artikler og tekster tilgængelige online.
Forums og andre online ressourcer.
Eleverne skal være indstillet på at købe nogle materialer til kurset selv.

Kursushjemmeside

http://aula.au.dk/courses/ITAPC/

Læringsmål

  • Anvende grundlæggende elektroniske komponenter og sensorer / aktuatorer til at designe og bygge interaktive artefakter og miljøer fra bunden.
     
  • Konstruere mere avancerede interaktive modeller, udstyr eller systemer, der anvender mikrocontrollere, der vil blive programmeret af de studerende.
     
  • Vurdere og reflektere over arbejdet fra en teknisk, fysisk / digital og interaktion paradigme perspektiv.
     
  • Prototype et fungerende Physical Computing system.

Skemaplacering (forelæsninger)

http://cs.au.dk/studies/computer-science-programme/schedules/  

Eksamensterminer

Oktober, reeksamen i Januar

Udbyder

Datalogisk Institut

Tilmelding til undervisning

https://mit.au.dk/

 

Bedømmelse

Projekt og mundtlig eksamen (20 min), 7-skalaen, intern censur.