Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Innovationsprocesser (Q2) ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor kursus
  • Semester/kvarter:  Q2 i 2010/2011
  • Timer per uge:  Forelæsninger (3t/uge), holdøvelser (3t/uge)
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 31250

Formål

Deltagerne vil efter kurset have et grundlag for at forstå innovation og sammenhænge mellem innovation og udviklingsmetoder inden for it. Desuden vil deltagerne have indsigt i brugerdreven innovation og dets sammenhæng med eksperimentel systemudvikling. Kursets arbejdsform vil også træne deltagernes evne til at søge information på egen hånd, til at vurdere innovationsprojekter, til at formidle og kommunikere faglige problemstillinger og til at læse og forstå videnskabelige artikler.

 

Indhold

På kurset vil vi gennemgå centrale begreber inden for innovation og relatere dem til centrale begreber inden for udviklingsmetoder. Desuden vil vi gå i dybden med brugerdreven innovation og eksperimentelle processer. Teorien vil blive diskuteret i forhold til et antal cases ved såvel forelæsninger som øvelser. Ved øvelserne vil deltagerne bl.a. anvende begreberne på en række cases, herunder lave vurderinger af innovationsprojekter og diskutere fordele og ulemper ved brugerdreven innovation.

Faglige forudsætninger

Udviklingsmetoder

Underviser

Morten Kyng

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og holdøvelser

 

Litteratur

Joe Tidd og John Bessant (4. udgave, 2009): Managing Innovation, John Wiley, samt artikler og cases, der kan findes via kursets hjemmeside.

Læringsmål

Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne:

  • beskrive centrale begreber inden for innovation.
  • forklare centrale begreber inden for innovation og relatere dem til udviklingsmetoder.
  • anvende centrale begreber inden for innovation til at vurdere innovationsprojekter.
  • diskutere fordele og ulemper ved brugerdreven innovation.

 

Eksamensterminer

Eksamen: 2. kvarter

Placering: Uge 3

Reeksamen: August

Udbyder

Datalogisk Institut

Tilmelding til undervisning

http://mit.au.dk

Bedømmelse

 Mundtlig eksamen uden forberedelse (20 minutter inkl. votering)
7-skala, intern censur