Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Kontekst bevidsthed (Q1) ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidatkursus
  • Semester/kvarter: Q1
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 32408

Formål

Deltagerne vil få indsigt i de begreber, teknologier, teorier og designproblemer, som er grundlæggende for Kontekst baserede systemer (context-aware computing). Arbejdsmetoden på kurset vil træne deltagerne i at designe context-aware applikationer til et udvalgt anvendelsesområde. Arbejdsmetoden på kurset vil ligeledes træne deltagerne i at læse og forstå forskningsartikler.

Obligatorisk program

Ugentlige opgaver der underbygger udvikling af et eksempel på anvendelse.

Indhold

 

Context-awareness er et forskningsområde der fokuserer på at levere relevante services til brugere baseret på eksempelvis tid og sted, samt andre parametre  der beskriver brugeren og det omgivende miljø. Context-awareness er vigtig for udviklingen at nye forskningsområder som pervasive computing, ubiquitous computing, ambient computing, interaktive rum, osv. Kurset giver et overblik over den klassiske litteratur på området, samt en række forskellige teknologier og applikationer.

Kurset vil fokusere på teknikker og teknologier til context-aware computing, som kan omfatte:

  • Software infrastrukturer til context-aware computing,
  • Kontekstmodellering,
  • Sensor / aktuator netværk og positionering teknologier, der kan bruges til at oprette context-aware services,
  • Aktivitetsbaseret IT,
  • Aktivitet-genkendelse og mønstergenkendelse,
  • Context-awareness til mobile enheder og andre faste installationer i området.

Faglige forudsætninger

IT bachelor kurser i Pervasive Computing, Physical computing og Interaktionsdesign

Underviser

Henrik Blunck

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, præsentationer og diskussioner (3 timer/ugen)

Engelsk

Litteratur

Forskningsartikler tilgængelige på web

Kursushjemmeside

https://services.brics.dk/java/courseadmin/CAC11/pages/Context-awareness+2011

Læringsmål

Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne:

  • Beskrive de vigtigste kategorier af context-aware teknikker og deres karakteristika.
  • Anvende context-aware koncepter til udvalgte anvendelsesområder.
  • Evaluere styrker og svagheder ved context-aware løsninger.
  • Designe og prototype context-aware løsninger for et anvendelsesområde som en del af det obligatoriske program.
  • Reflektere over context-aware computing koncepter i nye anvendelsesområder.

Eksamensterminer

Efter 1. kvarter, reeksamen efter aftale med underviser

Udbyder

Datalogisk Institut

Tilmelding til undervisning

https://mit.au.dk/

 

Bedømmelse

Mundtlig eksamen (20 min) uden forberedelse, 7-skala, intern censur