Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Oplevelsesdesign Q2 ( efterår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelorkursus
  • Semester/kvarter: Q2
  • Timer per uge: Forelæsninger (3t/uge), holdøvelser (3t/uge)
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 31258

Formål

Deltagerne vil efter kurset have indsigt i hvordan product-service-systems økologier bindes oplevelsesmæssigt sammen og praktisk erfaring med at prototype oplevelser. Kursets arbejdsform vil også træne deltagernes evne til at planlægge og gennemføre projekter og til at læse og forstå videnskabelige artikler.

Indhold

Formålet med kurset er at sætte fokus på de oplevelser der knytter sig til og omkring anvendelsen af et produkt samt tilvejebring indsigt i den oplevelsesmæssige sammenhæng mellem produkter, services og systemer i bred forstand. Den studerende sættes således i stand til at designe produkt og service økologier samt disses oplevelsesmæssige sammenhæng. Virksomheder og offentlige institutioner består i stigende omfang af både produkter systemer og services og de er afhængige af at disse fungerer og opleves som sammenhængende. Samtidig er PR strategien for disse virksomheder og institutioner vendt fra at kommunikere et klart og differentieret budskab til at skabe fortolkelige budskaber man som (for)bruger kan tillægge personlig værdi og mening. .

Faglige forudsætninger

Fysisk design, IT-Bach

Underviser

Peter Gall Krogh

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og øvelser

Litteratur

Litteratur hentes fra kursus web site

Kursushjemmeside

http://aula.au.dk/courses/AULA090706153232/index.php

Læringsmål

Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne:

  • identificere oplevelseskvaliteter ved eksisterende product-service-systems.
  • konstruere oplevelsesmæssige kvaliteter for nye product-service-systems i forhold til eksisterende brands, institutioner og eller samfundsmæssige udfordringer.
  • reflektere over hvorledes man praktisk og teoretisk designer med særligt sigte på de oplevelsesmæssige aspekter.

Eksamensterminer

Eksamen efter 2. kvarter

Placering: uge 1

 

 Reeksamen:  August

Udbyder

Datalogisk Institut

Tilmelding til undervisning

http://mit.au.dk

Bedømmelse

Projekt, mundtlig eksamen (20 min.) uden forberedelse, 7-skala, intern censur