Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

De æstetiske idéers historie ( efterår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor.
  • Semester/kvarter: 3. semester.
  • Timer per uge: 3 timer.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 30316

Formål

Ved bedømmelsen af undervisningsdeltagelsen/prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • demonstrerer en grundlæggende indsigt i og forståelse for de æstetiske ideers historie fra antikken og frem til i dag,
  • udviser kendskab til en række centrale æstetiske begreber, forestillinger og problemer og deres variation gennem historien,
  • kan analysere og perspektivere problemstillingerne i deres relevante kontekst,
  • kan reflektere over forholdet mellem æstetisk erfaring og andre felter som religion, kunst eller sociale fællesskaber.

Indhold

Kurset introducerer til de æstetiske idéers historie fra antikken til i dag. Dvs. fra den homeriske idé om guddommeligt vanvid og den pythagoræiske idé om guddommelig orden til det 20. århundredes idéer om formmystik, tingsmagi og immanent transcendens. Der bliver skelnet analytisk mellem såvel kunst og æstetik som mellem skønhedsmetafysik, kunstteori, kunstfilosofi og filosofisk æstetik. Kurset favner både den konkrete kunsts historie og skønhedsmetafysikkens, kunstteoriens, kunstfilosofiens og den filosofiske æstetiks historier. Vægten ligger imidlertid på teorihistorien (til forskel fra kunsthistorien), idet formålet i særdeleshed er at udvikle kendskab til og forståelse for, hvad filosofisk æstetik egentlig er. Som grundlag for undervisningen benyttes bogen Skønhedens metamorfose. De æstetiske idéers historie (Odense Universitetsforlag 2001). Afsnittet "Indledning" i denne bog forventes læst inden den første undervisningsgang.

Faglige forudsætninger

BA-studerende.

Underviser

Professor Dorthe Jørgensen.

Undervisnings- og arbejdsform

Seminar.

Ved seminar forstås en undervisningsform, hvori der kan forekomme kombinationer af gruppearbejde, studenteroplæg, skriveøvelser, holddiskussioner samt mindre projektarbejder.

Dansk

Litteratur

Platon, Symposion (Gyldendal 1999); Platon, "10. bog" i Staten (Museum Tusculanum 2003); Aristoteles, Poetik (Hans Reitzels forlag 2006); Plotin, "Enneade I.6" i Det ene (Det lille forlag 2000): Dionysios Areopagita, Den mystiske teologi De guddommelige navne (Sankt Ansgar 1998); A.G. Baumgarten, Filosofiske betragtninger over digtet (Arena 1968); A.G. Baumgarten, "Aesthetica" i Klassisk poetik i moderne tid. Mellem klassicisme og romantik. A.G. Baumgarten, Aesthetica, og Johannes Ewald, De Poëseos natura et indole (Agora 1992); Immanuel Kant, "Første del. Kritik af den æstetiske dømmekraft" i Kritik af dømmekraften (Det lille forlag 2005); G.W.F. Hegel, Innledning til estetikken (Aschehoug mv 1986) Martin Heidegger, Kunstværkets oprindelse (Gyldendal 2003); Th.W. Adorno, "Det naturskønne" i Æstetiske teorier (Odense Universitetsforlag 1998); Walter Benjamin, "Lære om det lignende" i Tankestreger. Essays som Walter Benjamin (Modtryk 1989) og "Om den mimetiske evne" i Walter Benjamin - oversat (Slagmark 1989); Dorthe Jørgensen, Skønhedens metamorfose (Odense Universitetsforlag 2001); Dorthe Jørgensen, "Indledning" i Historien som værk (Aarhus Universitetsforlag 2006).

Tidspunkt

Tirsdage kl. 11.00 - 14.00. Første gang den 6. september 2011.

Sted

Bygn.1453/lokale 131

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i idéhistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Der vælges mellem to prøveformer: A- og B-prøve, dog sådan, at hvis der vælges A-prøve, skal der vælges B-prøve ved eksamen i De politiske og økonomiske ideers historie, og hvis der vælges B-prøve, skal der vælges A-prøve ved eksamen i De politiske og økonomiske ideers historie.

A-prøve: Eksamen aflægges ved udarbejdelse af en fri skriftlig opgave af maks. 15 siders omfang, hvis problemstilling skal ligge inden for pensum, og hvis tema aftales med faglæreren. Opgaven kan skrives i gruppe, dog således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
Bedømmelse: Gradueret med intern censur.

B-prøve: Eksamen aflægges ved aktiv undervisningsdeltagelse.
Aktiv undervisningsdeltagelse betyder aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter (almindelig forberedelse, mundtlige oplæg, mindre skriftlige opgaver, etc.). Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 75 % af de udbudte timer jævnt fordelt over semestret. Ved tilfredsstillende forstås, at man har opnået det for beståelse af eksamen nødvendige niveau.
Bedømmelse: Bestået/ikke-bestået uden censur.